Wprowadzenie znacznych zmian w układzie linii autobusowych komunikacji miejskiej i rozkładach jazdy zapowiada na 1 maja br. samorząd Rybnika. Od poniedziałku, przez miesiąc, będą tam trwały konsultacje zaproponowanych przez miasto modyfikacji.
Jak wyjaśnił w piątkowej informacji rybnicki magistrat, zgodnie z założeniami niektóre linie zmienią swoje trasy, inne zostaną połączone, część połączeń zostanie zlikwidowana, ale w zamian pojawią się nowe. W godzinach szczytu zaplanowano więcej kursów, by rozładować te najbardziej dotąd obciążone. Ogólną zasadą ma być przyjazność komunikacji dla pasażera.
- Prace nad tym materiałem były bardzo burzliwe, ale dzięki temu udało się wypracować chyba najlepsze możliwe rozwiązanie. Układ komunikacji miejskiej będzie czytelniejszy - ocenił cytowany przez miasto jego prezydent Piotr Kuczera.
- Na głównych ciągach proponujemy rozbudowę oferty o dodatkowe kursy. W zasadzie, w każdej dzielnicy liczba połączeń do śródmieścia zwiększa się lub przynajmniej zostaje taka sama - zapowiedział Kuczera. - Tam, gdzie jest to możliwe, pojawi się ruch cykliczny, czyli odjazdy będą następować zawsze w tej samej końcówce minutowej - dodał.
- Bardzo się cieszę, że wychodzimy do rybniczan z taką propozycją i cieszę się też, że zaczynamy konsultacje z dużym wyprzedzeniem, co pozwoli każdemu dobrze zapoznać się z tym, jak będzie dojeżdżał do szkoły czy do pracy. Mamy też czas na wprowadzenie ewentualnych uwag, dopracowanie szczegółów - zasygnalizował Kuczera.
Konsultacje nowego układu linii i rozkładu rozpoczną się w poniedziałek i potrwają przez miesiąc, by trafić z informacją do jak najszerszego grona mieszkańców. Na stronie Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku ztz.rybnik.pl udostępniona zostanie zakładka z nowym rozkładem jazdy, wraz z wyszukiwarką połączeń. Dzięki temu będzie można sprawdzić wprowadzane zmiany.
- Zmiany w pewnych częściach miasta wydają się naprawdę duże - ocenił Bartosz Mazur z wydziału komunikacji urzędu miasta. - Ktoś może na pierwszy rzut oka stwierdzić, że nie ma jak dojechać, ponieważ jakaś linia została zlikwidowana. Dlatego apeluję, by w mniejszym stopniu patrzeć na linie, a patrzeć na relacje. Najlepszym sposobem jest wyszukiwarka połączeń, która od razu pokaże, jak dostać się z jednego punktu do drugiego - wskazał.
Kierownik przewozów w Zarządzie Transportu Zbiorowego w Rybniku Grzegorz Dudek podkreślił, że od rozpoczęcia konsultacji na stronie internetowej ZTZ udostępniony zostanie będzie formularz do składania uwag, a cały proces obejmie też m.in. spotkania w szkołach ponadgimnazjalnych, dyżury w siedzibie Zarządu, urzędzie miasta i miejskim punkcie informacyjnym Halo!Rybnik.
- Całość zmian zostanie wprowadzona od 1 maja - zastrzegł prezydent Rybnika. - Po zakończeniu konsultacji potrzeba jeszcze chwili, by zweryfikować zgłoszone uwagi i nanieść ewentualne zmiany, będzie sporo pracy z wymianą tabliczek rozkładowych na przystankach, a przewoźnicy muszą mieć czas na zaplanowanie czasu pracy kierowców - wyjaśnił.
Reforma sieci i rozkładów jazdy będzie elementem wprowadzania w 140-tysięcznym Rybniku Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Miasto stara się realizować ten przyjęty w lutym 2017 r. dokument, chcąc m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.