Do wiosny 2021 r. zarządca portu lotniczego Katowice rozplanował rozbudowę tamtejszego obecnego głównego terminalu B. Główne prace będą prowadzone poza sezonami wakacyjnymi; efektem ma być poprawa przepustowości i komfortu korzystających z lotniska pasażerów.
Zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze ogłosiło w ostatnich dniach przetarg na przebudowę terminalu B. Dysponując wykonaną w poprzednich latach dokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu, zamawia teraz oszacowane na 70,7 mln zł netto prace budowlane. Termin składania ofert to 13 marca br. Jedynym kryterium jest cena.
Zgodnie z dołączonym do specyfikacji przetargowej projektem, modernizacja będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu powierzchni terminalu - obsługującego ruch wewnątrz strefy Schengen. Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontroli bezpieczeństwa w terminalu B na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwsze piętro.
Ponieważ znajdzie się tam miejsce na ustawienie większej liczby bramek, poprawić powinna się płynność kontroli (łączna liczba stanowisk wzrośnie z 6 do 8). Na parterze pozostanie obsługa check-in.; dzięki zwolnieniu miejsca przez kontrolę bezpieczeństwa, na dole powstanie możliwość utworzenia większej liczby stanowisk odpraw (wzrost liczby stanowisk z 18 do 27).
Tzw. gate'y, czyli wyjścia do samolotów, będą mieściły się nie tylko na parterze. Te na pierwszym piętrze będą przeznaczone dla samolotów zatrzymujących się bezpośrednio przy terminalu. Powstaną trzy wieże do boardingu - w efekcie liczba gate'ów wzrośnie z 10 do 16.
Ze względu na oczekiwania linii lotniczych na razie nie powstaną rękawy lotniskowe (ruchome zadaszone przejścia z terminala do samolotu); możliwa będzie jednak ich zabudowa w przyszłości.
Ogółem powierzchnia zabudowy terminalu B wzrośnie z 5,3 tys. m kw. do 7,5 tys. m kw., a powierzchnia użytkowa - z 12,2 tys. m kw do 17,2 tys. m kw. (o ok. 40 proc.). Rozbudowa obiektu będzie wiązała się z powiększeniem jego bryły w kierunku południowym. Nowa elewacja powinna też poprawić estetykę całego kompleksu terminali.
Zgodnie z wcześniejszymi założeniami wszystkie trzy terminale lotniska zostaną połączone jednym pasażem. Niewidoczna dla pasażerów będzie przebudowa ciągu kontroli bezpieczeństwa bagażu; nowe standardy w tym zakresie są wymagane regulacjami unijnymi.
W ogłoszonym na przełomie stycznia i lutego przetargu wskazano dwa etapy robót: od daty zawarcia umowy (w założeniu od 1 września br.) do 31 maja 2020 r. oraz od 1 września 2020 r. do 23 kwietnia 2021 r. GTL zastrzegło, że okres między nimi, tzw. okres czarterowy wiąże się ze wzmożonym ruchem na lotnisku - wykonawca może w tym czasie prowadzić prace uzgodnione z zarządcą lotniska.
W poprzednich latach Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przebudowało już najstarszy terminal A i zbudowało od podstaw nowy terminal C, wykorzystywany jako hala przylotów. Znajdujący się między nimi terminal B, to największy obiekt obsługujący pasażerów na lotnisku Katowice. Został otwarty w 2007 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.