Ponad 18,5 tys. ton cargo lotniczego, czyli ładunków przeładowano w 2018 r. na lotnisku Katowice - poinformował w piątek, 25 stycznia, Piotr Adamczyk z działu komunikacji i promocji Katowice Airport. To wynik o ponad 750 t lepszy, niż w 2017 r.
Katowickie lotnisko jest pod względem przewozów towarowych liderem wśród polskich portów regionalnych.
Według Adamczyka ubiegłoroczny wynik lotniska Katowice w segmencie cargo jest o 4,2 proc. lepszy, niż rok wcześniej. Wszystkie frachtowce wykonały tam w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy łącznie 2664 startów i lądowań.
W 2016 r. zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze uruchomiło w południowo-wschodniej części portu nową strefę aktywności logistycznej. Jej centralnym punktem stał się terminal towarowy o powierzchni 12 tys. m kw., sąsiaduje z nim płyta postojowa dla samolotów.
Pod koniec ub. roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty cargo. W jej zachodniej części powstało prawie 2,5 ha nowej nawierzchni lotniskowej z czterema stanowiskami dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga737. Równolegle ruszyły prace związane z podobnym powiększeniem płyty cargo na wschód. Ich zakończenie jest planowane w IV kw. br.
"Z perspektywy GTL, jako dostawcy i zarządzającego infrastrukturą lotniskową, realizowany przez nas projekt nowej strefy logistyczno-przemysłowej uważam za komercyjny sukces. Powierzchnie nowego terminalu cargo są praktycznie w 100 proc. wynajęte" - powiedział cytowany w komunikacie prezes GTL Artur Tomasik, wskazując też na wiążący się z tym wzrost zatrudnienia.
Jak zaznaczył, Towarzystwo prowadzi obecnie rozmowy z trzema dużymi podmiotami zainteresowanymi prowadzeniem działalności logistycznej w oparciu o infrastrukturę lotniska.
"Dzięki osiąganym od lat pozytywnym wynikom finansowym dysponujemy środkami, które pozwalają na dalsze inwestycje m.in. w obszarze cargo. Myślimy o budowie kolejnego terminalu. Ostateczną decyzję podejmiemy w momencie, gdy spełniony będzie warunek pełnej komercjalizacji planowanej nieruchomości" - zasygnalizował Tomasik.
W Katowicach obecni są najwięksi uczestnicy europejskiego rynku cargo lotniczego, realizujący regularne loty do swoich portów przeładunkowych: DHL Express do Lipska, UPS do Kolonii/Bonn, FedEx do Paryża i TNT do Liege. Z Katowic odbywają się też czarterowe rejsy frachtowe, a w razie potrzeby obsługiwane są mosty powietrzne - głównie dla branży automotive.
W efekcie katowickie lotnisko w Pyrzowicach od wielu lat jest liderem wśród polskich portów regionalnych w segmencie przewozów towarowych. W ub. roku lotnisko odnotowało też szybki wzrost w ruchu pasażerskim: obsłużyło blisko 4,84 mln pasażerów - o 24,3 proc. więcej niż w 2017 r., gdy łącznie obsłużono blisko 3,9 mln osób.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.