W 2018 r. w portach w Szczecinie i Świnoujściu obsłużono ponad 28,6 mln ton towarów. To wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do 2017 r. Tak dobrego wyniku w portach szczecińskim i świnoujskim jeszcze nie było.
- Rok 2018 był bardzo dobrym rokiem dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście właściwie we wszystkich obszarach jego funkcjonowania - powiedział w środę dziennikarzom prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski. Jak dodał, wynik towarowy jest bardzo dobry.
- To jest masa towarowa, która nigdy do tej pory w Szczecinie nie została przeładowana; nawet w latach 70. XX w., kiedy to port Szczecin-Świnoujście żył ładunkami - takiej masy towarowej nie było. Wtedy główną grupą towarową, która była obsługiwana był węgiel - dodał Słaboszewski.
- Dziś patrząc na dane widzimy, że jesteśmy z całą pewnością portem, który ma charakter uniwersalny i tą uniwersalność chcemy utrzymać - podkreślał Słaboszewski.
Węgiel na szczycie tabeli
Na szczycie tabeli wzrostów plasują się węgiel ze wzrostem w porównaniu do 2017 r. na poziomie 61 proc., później ruda ze wzrostem 30 proc. oraz paliwa, które zanotowały wzrost o 18 proc. Wzrosty w tych grupach towarowych to wynik bardzo dobrej koniunktury gospodarczej w kraju. Jak tłumaczy port, dynamiczny wzrost gospodarczy skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na surowce energetyczne oraz służące produkcji stali.
Dobre wyniki odnotowały także towary z grupy inne masowe; wzrost o 10 proc. zanotowały nawozy, kruszywa, metanol i kwas siarkowy. Dalsze wzrosty to drobnica o 4,4 proc, w tym drobnica promowa o 3 proc.
Utrzymały się natomiast mniejsze przeładunki zbóż - na minusie o 25,1 proc. Dwucyfrowy spadek odnotowano w przeładunkach kontenerów, tych było mniej o 13 proc.
W sumie porty obsłużyły w 2018 r. o prawie 3,2 mln ton towarów więcej, niż w 2017 r.; wtedy było to 25,4 mln ton przeładowanych towarów, a w 2018 r. 28,6 mln ton. To lepszy wynik o 12,5 proc.
Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się także w br., osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów.
Plan inwestycyjny Zarządu zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.