Pociągi towarowe w województwie śląskim pojadą z prędkością do 100 km/h, sprawniej i ciszej (po bezstykowych spawanych szynach). Wymianę torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem przeprowadzi na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych spółka PORR SA, z którą we wtorek, 15 stycznia, w obecności wojewody i marszałka śląskiego podpisano uroczyście umowę wartości 256 mln zł, z terminem do 2022 r.
Program prac na liniach z Bytomia do Zabrza Biskupic (nr 132, 3,9 km), z Biskupic do Maciejowa (nr 147, 8,4 km), w Bytomiu Bobrku (nr 188, tor 3 stacji) oraz z Mysłowic Brzezinki w stronę Dąbrowy Górniczej Ząbkowice (do punktu odgałęźnego Dorota, nr 180, 15,5 km) obejmuje 5 gmin województwa: Zabrze, Bytom, Sosnowiec, Jaworzno i Mysłowice. Plan jest częścią olbrzymiego Krajowego Programu Kolejowego 2014-2020 o wartości 66 mld zł, którego część śląska przewiduje inwestycje za ok. 5,7 mld zł.
We wtorek w Katowicach Arnold Bresh, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA, przypomniał, że w tylko w zeszłym roku w ramach KPK wykonano w województwie śląskim strategiczne przebudowy infrastruktury w Jaworznie Szczakowej, na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Leczczyny - Mikuszowice - Wilkowice - Bystra, Bierawa-Nędza i Racibórz-Krzyżanowice, w Rybniku i w porcie rzecznym w Gliwicach. Planowana jest modernizacja śląskiego odcinka Magistrali Węglowej: Chorzów Batory – Nakło Śląskie, który usprawni przewóz towarów w kierunku portów.
Wojewoda Jarosław Wieczorek zauważył, że często doceniamy poprawę komfortu w ruchu pasażerskim, a zapomina się o przewozach towarowych, które mają kluczowe znaczenie dla kondycji gospodarczej państwa i regionu:
- Żywię ogromną satysfakcję, że realizowany jest kolejny punkt Programu dla Śląska. Na dynamicznie rozwijającym się Śląsku kolej zapewnia coraz lepsze podróże i jest niezbędna w przewozie towarów. Po odnowionych trasach sprawniej pojedzie więcej ładunków, co zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego i zapewni rozwój gospodarki naszego regionu – mówił Jarosław Wieczorek.
- W Krajowym Programie Kolejowym w województwie śląskim są inwestycje, które usprawniają przewóz ładunków. Wraz ze wzrostem prędkości, skróci się czas przewozu towarów. Nowoczesna kolej to także ograniczony wpływ transportu na środowisko i mniej ciężarówek na drogach – mówi Arnold Bresch.
Umowę w obecności wojewody śląskiego i marszałka Jakuba Chełstowskiego podpisali przedstawiciele PKP PLK: Bożena Kozmowska - zastępca dyrektora ds. projektów unijnych i Edyta Świątek - zastępca dyrektora Regionu Śląskiego PKP PLK ds. finansowych oraz wykonawcy - polskiego oddziału austriackiej firmy PORR: członek zarządu Siegfried Weindok i prokurent Jan Chmiel.
Łącznie inwestycja obejmie ponad 28 km linii. Wymienionych zostanie 34 km torów i sieci trakcyjnej i 32 rozjazdy. Przebudowie poddanych będzie 35 obiektów: mostów, przepustów, wiaduktów (w Zabrzu przy ul. Mikulczyckiej, Grunwaldzkiej i Wolności, a także w Sosnowcu przy ul. Skwerowej). Wykonawca dysponuje zapasem wszystkich niezbędnych materiałów (zabezpiecza to przed ryzykiem wzrostu cen), wkrótce przystąpi do sporządzania harmonogramu projektu. Około połowy terminu zajmie faza projektowa i uzyskiwania niezbędnych zezwoleń środowiskowo-budowlanych. Inwestor ubiega się o dofinansowanie projektu z UE w Programie Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Sprawniejszy przejazd składów towarowych zapewni nowa sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadbają dyżurni pracujący w wyremontowanych nastawniach na stacji Zabrze Biskupice oraz w Maciejowie Północnym. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa m.in. na przejeździe kolejowym w Zabrzu przy ul. Ziemskiej, gdzie zostaną wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zastosowanie torów bezstykowych i ekranów akustycznych ograniczy oddziaływanie kolei na otoczenie - tłumaczy Jacek Karniewski z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych SA.
Przez likwidację ograniczeń prędkości pociągi pojadą szybciej, do 100 km/h. Zwiększy się również przepustowość tras, tzn. pojedzie więcej składów z towarami. Inwestycja pozytywnie wpłynie na konkurencyjność kolei w stosunku do innych gałęzi transportu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.