Kopalnia Soli w Bochni zamierza przeprowadzić górnicze prace zabezpieczające w podłużni Wernier. Zgodnie z planem za dwa lata ma ona zostać włączona do podziemnej trasy turystycznej.
Znajdująca się 72 m. pod poziomem nadszybia podłużnia Wernier wymaga przeprowadzenia robót zapewniających bezpieczne jej użytkowanie. Jest ona nieco zniszczona, doszło w niej też do obwału. Do przebudowy zakwalifikowano odcinek o długości 440 m.
- Tam trzeba będzie wstawić obudowę drewnianą - powiedział Kazimierz Wróblewski, kierownik działu planowania i inwestycji Kopalni Soli w Bochni. - W trakcie prac zapadnie decyzja, na jakiej długości.
Bocheńska kopalnia pod koniec grudnia ogłosiła przetarg na wykonanie robót górniczych w Wernierze. Rozstrzygnięcie ma nastąpić w drugiej połowie stycznia. Przewiduje się, że roboty potrwają do końca 2020 r. Po ich zakończeniu podłużnia Wernier będzie mogła zostać udostępniona zwiedzającym. Znajdzie się ona mniej więcej w środku trasy zwiedzania.
W ramach robót trzeba będzie wykonać m.in. przybierkę stropu i ociosów wyrobiska, niwelację spągu i zakucie toru kolejowego, który ma zostać połączony z istniejącym już torem kopalnianym w sąsiednim wyrobisku. Roboty obejmą nie tylko samą podłużnię Wernier, lecz także jeden z poprzeczników, nie posiadający nazwy własnej. Przewiduje się ręczny załadunek urobku do wozów kopalnianych.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, a ramach programu „Wprowadzenie unikatowej ofert kulturalno-edukacyjnej na udostępnionej trasie turystycznej w Kopalni Soli Bochnia - Obiekcie Światowego Dziedzictwa UNESCO”.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.