Przystanek kolejowy Bytom Północny ma zostać przeniesiony około 670 metrów w kierunku kopalni Eko-Plus. Nie wiadomo na razie, czy zachowana zostanie jego nazwa.
- Mamy około trzystu pracowników, w tym z Tarnowskich Gór, z Rudy Śląskiej i z okolicznych miejscowości, lecz wiadomo, większość dojeżdża samochodami - powiedział Jerzy Zemelka, kierownik ruchu Zakładu Górniczego Eko-Plus w Bytomiu.
- Może część z nich zrezygnuje z samochodów? Obecnie jeden pracownik dojeżdża do nas koleją z Lublińca i wysiada na przystanku Bytom Północ. Na pewno się ucieszy, że będzie mieć bliżej.
Skorzystają górnicy, stracą mieszkańcy osiedle
Przystanek pasażerski Bytom Północny istnieje na linii kolejowej nr 131, zwanej potocznie Magistralą Węglową. Leży pomiędzy stacją Bytom Karb a przystankiem Radzionków Rojca. Znajduje się na skraju lasu, w pobliżu osiedla bloków położonego na ul. Przy Kopalni Bytom. Zatrzymują się na nim wyłącznie pociągi osobowe Kolei Śląskich, kursujące z Lublińca do Oświęcimia oraz z Lublińca do Katowic.
Przystanek Bytom Północny jest jedynym oknem na świat dla mieszkańców osiedla, zbudowanego niegdyś z myślą o pracownikach KWK Polska. Kilkaset metrów od przystanku kolejowego jest jeszcze przystanek autobusowy KZK GOP Dąbrowa Miejska Celna, ale zatrzymuje się tam tylko autobus linii 167, jeżdżącej pomiędzy bytomskimi dzielnicami Stroszek i Miechowice. Jeżdżą one rzadko, mają tylko 9 par kursów i to wyłącznie w dni robocze. Najszybszy, codzienny i do tego częstszy dojazd do centrum miasta czy do stolicy województwa zapewnia kolej.
Tej możliwości mieszkańcy przykopalnianego osiedla zostaną niebawem pozbawieni. Dotychczasowy przystanek ma zostać całkowicie zlikwidowany - perony zostaną rozebrane, a wiaty zdemontowane. przystanek zostanie przesunięty ponad pół kilometra w stronę Tarnowskich Gór, w pobliże wjazdu do kopalni Eko-Plus, fedrującej na terenie dawnej KWK Polska. W tamtym miejscu linia kolejowa nr 131 przebiega po nasypie i na wiadukcie nad linią tramwajową z zajezdni Stroszek do centrum miasta oraz nad drogą krajową nr 11, łączącą Bytom z Kołobrzegiem. Prace projektowe mają ruszyć w 2019 roku, a budowlane mają potrwać w latach 2022-2023.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Zanim wybudują ten przystanek kolejowy, to EKO-Plus przestanie fedrować. Gdzie tu logika, pieniądze wyrzucone w błoto.
KWK Powstańców Śląskich, nie KWK Polska...