Przystanek kolejowy Bytom Północny ma zostać przeniesiony około 670 metrów w kierunku kopalni Eko-Plus. Nie wiadomo na razie, czy zachowana zostanie jego nazwa.
- Mamy około trzystu pracowników, w tym z Tarnowskich Gór, z Rudy Śląskiej i z okolicznych miejscowości, lecz wiadomo, większość dojeżdża samochodami - powiedział Jerzy Zemelka, kierownik ruchu Zakładu Górniczego Eko-Plus w Bytomiu.
- Może część z nich zrezygnuje z samochodów? Obecnie jeden pracownik dojeżdża do nas koleją z Lublińca i wysiada na przystanku Bytom Północ. Na pewno się ucieszy, że będzie mieć bliżej.
Skorzystają górnicy, stracą mieszkańcy osiedle
Przystanek pasażerski Bytom Północny istnieje na linii kolejowej nr 131, zwanej potocznie Magistralą Węglową. Leży pomiędzy stacją Bytom Karb a przystankiem Radzionków Rojca. Znajduje się na skraju lasu, w pobliżu osiedla bloków położonego na ul. Przy Kopalni Bytom. Zatrzymują się na nim wyłącznie pociągi osobowe Kolei Śląskich, kursujące z Lublińca do Oświęcimia oraz z Lublińca do Katowic.
Przystanek Bytom Północny jest jedynym oknem na świat dla mieszkańców osiedla, zbudowanego niegdyś z myślą o pracownikach KWK Polska. Kilkaset metrów od przystanku kolejowego jest jeszcze przystanek autobusowy KZK GOP Dąbrowa Miejska Celna, ale zatrzymuje się tam tylko autobus linii 167, jeżdżącej pomiędzy bytomskimi dzielnicami Stroszek i Miechowice. Jeżdżą one rzadko, mają tylko 9 par kursów i to wyłącznie w dni robocze. Najszybszy, codzienny i do tego częstszy dojazd do centrum miasta czy do stolicy województwa zapewnia kolej.
Tej możliwości mieszkańcy przykopalnianego osiedla zostaną niebawem pozbawieni. Dotychczasowy przystanek ma zostać całkowicie zlikwidowany - perony zostaną rozebrane, a wiaty zdemontowane. przystanek zostanie przesunięty ponad pół kilometra w stronę Tarnowskich Gór, w pobliże wjazdu do kopalni Eko-Plus, fedrującej na terenie dawnej KWK Polska. W tamtym miejscu linia kolejowa nr 131 przebiega po nasypie i na wiadukcie nad linią tramwajową z zajezdni Stroszek do centrum miasta oraz nad drogą krajową nr 11, łączącą Bytom z Kołobrzegiem. Prace projektowe mają ruszyć w 2019 roku, a budowlane mają potrwać w latach 2022-2023.
Oferty były zbyt drogie
- Obecnie trwa proceduraprzygotowania nowego przetargu na modernizację linii kolejowej nr 131 na odcinkach Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz Nakło Śląskie – Kalina. Wcześniejsze przetargi na te odcinki zostały unieważnione, z powodu znacznego przekroczenia cen ofertowych w stosunku do kwot, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na sfinansowanie tej inwestycji - poinformował nas Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W zakresie prac, które wstępnie określiło zakończone Studium Wykonalności, jest również przebudowa przystanku osobowego Bytom Północ i przesunięcie jego lokalizacji. Przystanek będzie się składał z dwóch jednokrawędziowych peronów, dostosowanych dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się i wyposażonych w wiaty, oświetlenie, ławki, kosze, stojaki na rowery oraz gabloty informacyjne z rozkładami jazdy pociągów. Długość peronów - 150 m z możliwością wydłużenia do 200 m. Na peronach planuje się również montaż dynamicznej informacji dla podróżnych.
Czy przystanek nazwą Bytom Kopalnia?
Na przystanku nie planuje się więc kasy biletowej. Ostateczna nazwa nowego, przykopalnianego przystanku zostanie ustalona później. Nie wiadomo więc, czy będzie się on nazywać Bytom Stroszek, czy może Bytom Kopalnia. Nie wiadomo też na razie, czy na planowany na wysokim nasypie przystanek będzie można dotrzeć windą, schodami, czy pochylnią. To ma zostać określone w dokumentacji projektowej.
Obecnie pod kopalnię Eko-Plus można dostać się autobusami KZK GOP linii 17, 19, 608, 708 i 820, zatrzymującymi się tam na przystanku Stroszek Kopalnia. Przejeżdżające tą trasą dwa razy dziennie autobusy PKS Częstochowa nie zatrzymują się przy kopalni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Zanim wybudują ten przystanek kolejowy, to EKO-Plus przestanie fedrować. Gdzie tu logika, pieniądze wyrzucone w błoto.
KWK Powstańców Śląskich, nie KWK Polska...