Wobec rezygnacji dotychczasowego szefa Zarządu Transportu Metropolitalnego, Górnośląsko-Zagłębiowska Matropolia (GZM), która od 1 stycznia 2019 r. ma przejąć całość organizacji komunikacji miejskiej w regionie, zamierza wkrótce ogłosić konkurs na to stanowisko.
Jak poinformowała w czwartek, 6 grudnia, Kamila Rożnowska z biura prasowego GZM, dotychczasowy szef ZTM Marek Kopel będzie pełnił swoją funkcję do końca stycznia 2019 r.
"Umowa Marka Kopla na stanowisku dyrektora ZTM trwa do końca tego roku. Z powodów osobistych złożył wniosek o jej przedłużenie jedynie do końca stycznia 2019 r., aby dokończyć proces przejmowania i integrowania trzech dotychczasowych związków komunikacyjnych w strukturach ZTM. Przypomnijmy, że formalnie KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry zostaną przejęte przez Metropolią z dniem 1 stycznia 2019 r." - podała Rożnowska.
"Biorąc pod uwagę nowe wyzwania i oczekiwania w stosunku do organizacji komunikacji publicznej jestem przekonany, że prace te powinny zostać powierzone osobie o nowym spojrzeniu na organizację komunikacji publicznej w Metropolii" - powiedział cytowany Kopel, pełniący też od lat funkcję wiceprzewodniczący KZK GOP, a od kilku tygodni - radnego woj. śląskiego.
"Mam nadzieję, że nowy dyrektor będzie mógł sprawnie realizować swoje zadania w ramach sprawnie działającego ZTM" - dodał Kopel.
"Chciałbym podziękować panu Markowi Koplowi za dotychczasową współpracę. Jego doświadczenie m.in. w zakresie zarządzania i finansów było dla nas bardzo cenne w trakcie prowadzenia tego wielkiego procesu, jakim jest zintegrowanie trzech związków komunikacyjnych w strukturach ZTM" - powiedział cytowany przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.
Jak zaznaczył, Metropolia w najbliższym czasie ogłosi nabór w formie konkursu na stanowisko dyrektora ZTM.
"Poszukujemy osoby, której wiedza i doświadczenie pozwolą nam usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej w Metropolii" - podkreślił Karolczak.
Wyzwania stojące przed nowym dyrektorem - formułowane od wielu miesięcy przez miasta i gminy członkowskie Metropolii - będą dotyczyły m.in przemodelowania sieci połączeń komunikacji miejskiej i ułożenia nowych rozkładów. Jednym z pierwszych zadań będzie jednak skalkulowanie zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji, wobec tego, że w nowy rok Metropolia wejdzie bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie.
To pokłosie nieprzyjęcia w ostatni piątek przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na nią zgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swoje przyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej - organizowanej już przez GZM.
Przy założeniu, że Metropolia przejmie funkcję organizatora od 1 stycznia 2019 r. (według ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim) może to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM, do połowy 2018 r. zgromadzenie związku musiało ustalić wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.