REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
5 grudnia 2018 15:34 Polska Agencja Prasowa 1.1 tys. odsłon

Katowice: Lotos zapowiada infrastrukturę dla aut na wodór

- Niewątpliwie rozwój projektów wodorowych powinien przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu - stwierdził wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski
fot: Maciej Dorosiński

Lotos rozpoczyna budowę infrastruktury dla aut napędzanych wodorem. Na szczycie COP24 spółka podpisała umowę na dofinansowanie projektu, przewidującego budowę instalacji odzyskiwania wodoru w rafinerii oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa dla samochodów.

Wartość projektu to 10 mln euro, dofinasowanie z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) wyniesie niemal 2 mln euro. Punkty tankowania w Gdańsku i Warszawie mają ruszyć do końca 2021 r. Lotos podpisał już listy intencyjne na dostawy wodoru do autobusów miejskich w Gdyni i Wejherowie.

Jak powiedział PAP wiceprezes Lotosu Patryk Demski "Pure H2" to pierwszy i wyjątkowy taki projekt w Polsce.

- Pierwsza część to infrastruktura w rafinerii Lotosu w Gdańsku, gdzie powstanie zupełnie nowa instalacja odzyskiwania wodoru, jego oczyszczania i napełniania zasobników transportowych. W drugiej części budujemy dwie stacje tankowania wodoru - jedną obok rafinerii, drugą na ulicy Łopuszańskiej w Warszawie, gdzie będą mogły tankować samochody - powiedział.

Efektem działania nowej instalacji będzie wodór o czystości 99,9999 proc. Taka czystość jest konieczna do zasilania ogniw paliwowych w wodorowych autach.

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski przypomniał, że wodór jest czasem uznawany za paliwo przyszłości.

- Niewątpliwie rozwój projektów wodorowych powinien przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Zastosowanie wodoru pozwoli na znaczną redukcję emisji szkodliwych gazów i pyłów, poprawę jakości powietrza i życia - powiedział Tobiszowski.

Jak ocenił, ten projekt pozwala nas wykonać pewien krok w kierunku systemowego i przemysłowego wykorzystania wodoru w transporcie i energetyce.

Minister rozwoju Jerzy Kwieciński ocenił z kolei, że projekt "Pure H2" nie ma wielkich rozmiarów finansowych, za to olbrzymie znaczenie psychologiczne.

- Będziemy coraz więcej korzystali z paliw alternatywnych, widać wyraźnie, że kolejne bariery technologiczne i kosztowe pękają - stwierdził.

- To pierwsza jaskółka, bo na wodorze będzie można swobodnie przejechać z Warszawy do Gdańska, a nawet do Niemiec, czyli znacząco zwiększa zasięg - podkreślił.

Kwieciński poinformował, że w zeszłym tygodniu ustalono, że CEF w następnym budżecie UE będzie miał podobny wymiar finansowy i będzie można z niego korzystać nie tylko przy budowie typowych sieci transportowych, ale i przy projektach takiego typu.

- Polska pokazuje, że potrafi z tych pieniędzy korzystać i przeznaczać je na rzeczy nowoczesne. To są te technologie, które prowadzą do walki ze zmianami klimatycznymi - zaznaczył minister.

To właśnie napęd wodorowy daje największe nadzieję na budowę ciężarówek o niskiej emisji - zauważył wiceminister środowiska Sławomir Mazurek.

Rafineria Lotosu w Gdański produkuje obecnie 13 ton wodoru na godzinę, a w planach jest wzrost produkcji do 16,5 ton. Jest on używany w procesach chemicznych w rafinerii.

- Dziś chcemy wyjść z wodorem na zewnątrz - podkreślił Demski.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OMARS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W Łaziskach Górnych jadą na cztery zmiany
1 marca 2025
27.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]