Lotos rozpoczyna budowę infrastruktury dla aut napędzanych wodorem. Na szczycie COP24 spółka podpisała umowę na dofinansowanie projektu, przewidującego budowę instalacji odzyskiwania wodoru w rafinerii oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa dla samochodów.
Wartość projektu to 10 mln euro, dofinasowanie z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) wyniesie niemal 2 mln euro. Punkty tankowania w Gdańsku i Warszawie mają ruszyć do końca 2021 r. Lotos podpisał już listy intencyjne na dostawy wodoru do autobusów miejskich w Gdyni i Wejherowie.
Jak powiedział PAP wiceprezes Lotosu Patryk Demski "Pure H2" to pierwszy i wyjątkowy taki projekt w Polsce.
- Pierwsza część to infrastruktura w rafinerii Lotosu w Gdańsku, gdzie powstanie zupełnie nowa instalacja odzyskiwania wodoru, jego oczyszczania i napełniania zasobników transportowych. W drugiej części budujemy dwie stacje tankowania wodoru - jedną obok rafinerii, drugą na ulicy Łopuszańskiej w Warszawie, gdzie będą mogły tankować samochody - powiedział.
Efektem działania nowej instalacji będzie wodór o czystości 99,9999 proc. Taka czystość jest konieczna do zasilania ogniw paliwowych w wodorowych autach.
Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski przypomniał, że wodór jest czasem uznawany za paliwo przyszłości.
- Niewątpliwie rozwój projektów wodorowych powinien przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Zastosowanie wodoru pozwoli na znaczną redukcję emisji szkodliwych gazów i pyłów, poprawę jakości powietrza i życia - powiedział Tobiszowski.
Jak ocenił, ten projekt pozwala nas wykonać pewien krok w kierunku systemowego i przemysłowego wykorzystania wodoru w transporcie i energetyce.
Minister rozwoju Jerzy Kwieciński ocenił z kolei, że projekt "Pure H2" nie ma wielkich rozmiarów finansowych, za to olbrzymie znaczenie psychologiczne.
- Będziemy coraz więcej korzystali z paliw alternatywnych, widać wyraźnie, że kolejne bariery technologiczne i kosztowe pękają - stwierdził.
- To pierwsza jaskółka, bo na wodorze będzie można swobodnie przejechać z Warszawy do Gdańska, a nawet do Niemiec, czyli znacząco zwiększa zasięg - podkreślił.
Kwieciński poinformował, że w zeszłym tygodniu ustalono, że CEF w następnym budżecie UE będzie miał podobny wymiar finansowy i będzie można z niego korzystać nie tylko przy budowie typowych sieci transportowych, ale i przy projektach takiego typu.
- Polska pokazuje, że potrafi z tych pieniędzy korzystać i przeznaczać je na rzeczy nowoczesne. To są te technologie, które prowadzą do walki ze zmianami klimatycznymi - zaznaczył minister.
To właśnie napęd wodorowy daje największe nadzieję na budowę ciężarówek o niskiej emisji - zauważył wiceminister środowiska Sławomir Mazurek.
Rafineria Lotosu w Gdański produkuje obecnie 13 ton wodoru na godzinę, a w planach jest wzrost produkcji do 16,5 ton. Jest on używany w procesach chemicznych w rafinerii.
- Dziś chcemy wyjść z wodorem na zewnątrz - podkreślił Demski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.