CZWARTA FALA COVID-19 FAKTEM: 5 706 nowych przypadków zakażeń SARS-CoV-2; z powodu Covid-19 zmarło 59 osób; 76 359 chorych zmarło od początku pandemii; 2 961 923 Polaków zachorowało od początku pandemii; najwięcej zachorowań w województwach: lubelskiego (1181), mazowieckiego (1070), podlaskiego (580), 4264 łóżka zajęte przez pacjentów covidowych; 353 pacjentów podłączonych do respiratora; 181 800 osób na kwarantannie. Wśród pracowników JSW odnotowano 1 nowy przypadek zarażenia. Od początku pandemii - 5858 pracowników

Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter


REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
2 listopada 2018 Trybuna Górnicza : : autor: Jacek Madeja

Cenny wodór z JSW

- JSW wspiera najważniejsze inicjatywy – głównie rządowe – ale rozmawia również z innymi podmiotami, np. producentami aut i lokomotyw. Niestety, rynek wodorowy w Polsce wciąż nie istnieje. Po naszych ulicach nie jeżdżą jeszcze autobusy i samochody z ogniwami paliwowymi, nie ma też stacji tankowania wodoru - zauważa Daniel Ozon
fot: Maciej Dorosiński

Wejście w wodór to nie tylko dywersyfikacja przychodów, ale również – jakże ważna – budowa wizerunku spółki na arenie europejskiej i międzynarodowej - stwierdza DANIEL OZON, prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej w rozmowie z Trybuną Górniczą.

Dlaczego Jastrzębska Spółka Węglowa, największy producent węgla koksowego w Europie, zamierza zaangażować się w produkcję wodoru?
Według ekspertów, wodór ma stać się jednym z paliw przyszłości. Prognozy rynkowe wskazują na 17-procentowy wzrost zapotrzebowania na to paliwo w Unii Europejskiej do 2025 r., co ma związek z planami budowy w całej Europie 2 tys. stacji tankowania wodoru dla pojazdów. Prognozy wskazują, że do 2030 r. wartość rynku pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi wzrośnie do 25 mld USD. Właśnie dlatego JSW planuje zaangażować się w „wodorowy projekt”, stając się jego głównym ogniwem w kraju. Spółka posiada dostęp do wodoru w bardzo konkurencyjnej cenie. Zamierzamy go pozyskiwać z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym w procesie koksowania węgla w naszych koksowniach. Gaz koksowniczy zawiera ok. 55 proc. wodoru i dziś stoimy przed wyzwaniem, jak go w pełni zagospodarować. Po odseparowaniu wodoru, pozostałą część gazu koksowniczego chcemy kierować z powrotem do procesu koksowniczego, chcemy też napędzać silniki elektryczne i produkować prąd na własny użytek. Wykorzystanie tych zasobów byłoby kolejnym krokiem w stronę bardziej przyjaznej środowisku gospodarki o obiegu zamkniętym. Poza separacją wodoru, mamy ambitne plany związane z produkcją ogniw wodorowych.

Na czym projekt wodorowy ma polegać?
Przy założeniu, że zawartość wodoru w gazie koksowniczym wynosi ok. 55 proc., a część gazu jest już obecnie wykorzystywana do innych celów, szacujemy, że nasz potencjał wodorowy to nawet 1,5 t wodoru na godzinę przy wdrożeniu technologii separacji w trzech naszych koksowniach. Wystarczy powiedzieć, że produkowany przez nas wodór jest w stanie obsłużyć ok. 1300 autobusów napędzanych ogniwami wodorowymi przy przebiegu dziennym autobusu ok. 300 km. Oczywiście, aby cały projekt mógł funkcjonować, konieczne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury.

JSW wspiera najważniejsze inicjatywy – głównie rządowe – ale rozmawia również z innymi podmiotami, np. producentami aut i lokomotyw. Niestety, rynek wodorowy w Polsce wciąż nie istnieje. Po naszych ulicach nie jeżdżą jeszcze autobusy i samochody z ogniwami paliwowymi, nie ma też stacji tankowania wodoru. Autobusy wodorowe są już jednak w ofercie polskich producentów autobusów, czyli Ursusa i Solarisa.

W jaki sposób chcecie stworzyć popyt na wodór?
To nie jest zadanie dla nas, ale aktywnie angażujemy się w wodorowe projekty. Rozwój elektromobilności to element strategii odpowiedzialnego rozwoju premiera Mateusza Morawieckiego, która w realny sposób tworzy rynek dla pojazdów wodorowych w naszym kraju. W ramach programu, w najbliższym czasie ma zostać dofinansowany zakup 300 autobusów niskoemisyjnych o napędzie wodorowym. JSW chce być jednym z głównych podmiotów tego projektu. Naszym pierwszym krokiem będzie budowa fabryki ogniw wodorowych w Suszcu, na terenie dawnej kopalni Krupiński. To projekt, który moglibyśmy zrealizować z firmą Ballard, która sukcesywnie bada możliwości rozwoju rynku wodorowego w Polsce i Europie. W ramach tego uruchamianego właśnie projektu, oprócz pilotażowej instalacji odseparowania wodoru z gazu koksowniczego, chcielibyśmy też wybudować stację tankowania wodoru na Górnym Śląsku. Pierwszymi pojazdami, które skorzystają z tej stacji, będą autobusy miejskie. Rozmawiamy już o tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Autobusy wodorowe to alternatywa dla pojazdów elektrycznych. Według prognoz Polskiego Funduszu Rozwoju, do 2023 r. po polskich drogach ma jeździć 1500 autobusów elektrycznych, czyli ok. 13 proc. całego taboru. Natomiast w ciągu najbliższych 10 lat na ulice ma wyjechać 3500 nowych autobusów. Tylko w miastach GZM do 2023 r. powinno jeździć 300 takich pojazdów. Dlaczego część z nich nie mogłaby mieć napędu wodorowego? Chcielibyśmy, żeby co najmniej kilkadziesiąt autobusów z tej puli stanowiły właśnie autobusy napędzane naszym wodorem i tankowane na naszej stacji. Mamy oczywiście też dalekosiężne plany. Najbardziej ambitne zakładają w przyszłości stworzenie w Suszcu czegoś na kształt „Doliny Wodorowej”. Oprócz fabryki ogniw wodorowych, które według wszelkich prognoz mają bardzo duży potencjał rozwoju, rozpoczęliśmy rozmowy z PKP Cargo dotyczące modernizacji lokomotyw z silnikami Diesla na napęd wodorowy. Taka fabryka mogłaby działać na podstawie przeniesionych do Suszca Jastrzębskich Zakładów Remontowych (spółka z grupy kapitałowej JSW – przyp. red.).

Strona 1 z 2
1
2

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM.
Szczegóły: nettg.pl/premium

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

Google-ad id 8
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (2) pokaż wszystkie
  • gwidono1945 2 listopada 2018 19:10:01
    Profile Avatar

    Pojazdy na wodór - ciekawa perspektywa. Pożyjemy, zobaczymy, co z tego wyjdzie. Chyba, że petrochemia nie pozwoli!

  • Emeryt 2016 2 listopada 2018 08:16:37
    Profile Avatar

    Kiedy wypłaci pan rekompensaty za węgiel minister powiedział że ta sprawa jest w gesti prezesa , prezes wspólnie ze związkami zawiesił deputat , teraz wypłacił zaległy deputat obecnie pracującym , a emeryci to co gorszy sort .Teraz wstawia jakieś fastrygi o wodorze i autobusach .

  • QKVAX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Polska może pożałować zamykania kopalń węgla
18 października 2021
27924
Polska Grupa Górnicza rozpoczęła przyjmowanie wniosków o skorzystanie z osłon socjalnych
22 października 2021
16845
Projekt rozporządzenia ws. dotacji na urlopy górnicze jest w uzgodnieniach międzyresortowych
21 października 2021
9762
W nowej Górniczej o polowaniu na węgiel
20 października 2021
7498
Wyrok na szyb Witczak
20 października 2021
4297
Ostatnia-kopalnia.pl już w sieci
20 października 2021
3979
Szyb Ewa po kopalni Szombierki będzie zlikwidowany
18 października 2021
3827
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu