Realizacja strategi na lata 2017-2020 oraz wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2018 r. były głównym tematem konferencji prasowej, którą w czwartek, 11 października w Katowicach zorganizował zarząd Polskiej Grupy Odlewniczej. Z dziennikarzami spotkali się prezes Łukasz Petrus oraz wiceprezesi Lucjan Augustyn i Andrzej Bulanowski.
Strategia PGO została zaprezentowana w kwietniu 2017 r. Wyznacza ona trzy główne obszary rozwoju – w zakresie kompetencji technologicznych, kompetencji pracowników oraz sprzedaży i marketingu. Jak przyznali członkowie zarządu jej realizacja przełożyła się na uzyskane wyniki finansowe. Spółka w okresie od stycznia do czerwca br. wypracowała 18,06 mln zł zysku netto i był to rezultat wyższy o blisko 316 proc od wyniku osiąginętego w I połowie 2017 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży zamknęły się w pierwszym półroczu kwotą 218,83 mln zł wobec 174,21 mln zł rok wcześniej.
- Jesteśmy mniej więcej w połowie realizacji strategii i możemy potwierdzić, że wszystko przebiega zgodnie z planem. Wyniki pierwszego półrocza tylko to potwierdzają. Są one bardzo dobre i są właśnie rezultatem działań podjętych w ramach strategii – ocenił prezes Petrus.
W I połowie 2018 r. spółki Grupy PGO współpracowały z mniej więcej 300 odbiorcami, w tym mniej więcej 140 zagranicznymi. Wśród odbiorców były m.in. firmy z Niemiec, Francji, Szwecji, Holandii, Belgii, Węgier, Słowacji, Norwegii i Włoch. W analizowanym okresie jednym z najważniejszych rynków zbytu pozostawały szeroko rozumiana branża kolejowa oraz automotive. W obu tych segmentach spółka systematycznie rozbudowuje swoją ofertę produkcyjną
- Raczej prowadzimy działalność odtwórczą, to znaczy, że klienci zlecają nam wykonanie swoich własnych produktów. Chcemy jako PGO ten trend i kierunek zmieniać. Zależy nam by oferować klientom wyżej przetworzone wyroby, gotowe do montażu, do aplikacji – powiedział prezes. Dodał, że PGO „na półce” ma już takie wyroby dla klientów jak: elementy łączne wagonów kolejowych tzw. sprzęgi, czy osie kolejowe, na których jeżdżą m.in. wagony warszawskiego metra.
- Realizacja strategii sprzedażowej przyniosła nam zwiększona liczbę zamówień i zleceń. Przed wyzwaniem stanęły nasze zakłady produkcyjne. Tym bardziej, że jesteśmy w sytuacji, kiedy cała Polska gospodarka boryka się z problemem dostępności pracowników, szczególnie w przemyśle ciężkim, do którego należymy. W przeciągu roku zwiększyliśmy zatrudnienie o kilkanaście procent. Bez tego nie byłaby możliwa realizacja tej produkcji – powiedział wiceprezes Augustyn.
Strategia w obszarze kadrowym i rozwojowym odbywa się w wielu obszarach. Powołana został m.in. spółka celowa PGO Services, która zajmuje się tylko i wyłącznie zatrudnianiem pracowników. Ponadto PGO angażuje się w szkolnictwo zawodowe oraz współpracuje z uczelniami technicznymi, m.in., z AGH i Politechniką Śląską.
- Nasza współpraca ze środowiskiem akademickim odbywa się nie tylko w zakresie kształcenia, ale też w wymiarze technologicznym. Czerpiemy wiedzy z naszych naukowców realizując projekty inwestycyjne, które maja charakter badawczo-rozwojowy – powiedział wiceprezes Bulanowski.
We współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przy wsparciu funduszy unijnych, grupa PGO realizuje dwa współfinansowane projekty badawczo-rozwojowe. Po ich zakończeniu oraz wdrożeniu uzyskanych rozwiązań technologicznych w Odlewni Żeliwa ŚREM i PIOMIE Odlewni w Piotrkowie Trybunalskim tworzone będą odlewy o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych i jakościowych, przeznaczone do nowoczesnych i wymagających rozwiązań technologicznych. Projekt realizowany w Odlewni Żeliwa Śrem dotyczy „innowacyjnej, wykorzystującej analizę termiczną ATD, technologii wytwarzania samozasilającego się, wysokojakościowego żeliwa do produkcji odlewów nowej generacji o podwyższonych parametrach jakościowych”. Z kolei w PIOMIE Odlewni trwa wdrażanie projektu „Demonstracja technologii wytwarzania innowacyjnych odlewów staliwnych przeznaczonych do zastosowania w ekstremalnych warunkach eksploatacji”. Wartość obu realizowanych projektów to 85 mln zł.
PGO jest otwarta na pracowników ze wschodu. Obecnie w Grupie jest zatrudnionych blisko 200 osób z Ukrainy. Jak zadeklarował prezes Petrus, PGO chce wiązać się z pracownikami na stałe. Dlatego w ramach PGO Services działa kilka programów, które są dedykowane dla pracowników spoza Polski.
- Wspieramy ich jeżeli chodzi o ściągnięcie ich rodzin do Polski. Oferujemy kursy językowe i stwarzamy możliwości rozwoju w zakresie szkoleń i edukacji. Mamy uruchomione tzw. Pakiety relokacyjne, czyli pomagamy im finansowo nie tylko przez wynagrodzenie. Dbamy także o ich warunki mieszkaniowe. Te działania przyniosły bardzo wymierne korzyści, bo mamy dzisiaj 200 pracowników z Ukrainy i co ważne nie ma wśród nich dużej rotacji. Przyjeżdżają do nas i z nami zostają. Co ważne rekomendują PGO wśród swoich znajomych na Ukrainie – wyjaśnił prezes.
W strategii PGO na lata 2017–2020 za jeden z głównych celów przyjęto wykorzystanie co najmniej 70 proc. maksymalnych zdolności produkcyjnych do 2020 r
- Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tego planu – zapewnił Petrus. Dodał, że w latach 2014-2017 PGO wydało na inwestycje 115 mln zł. W aktualnej strategii założono podobną kwotę.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.