Wyeliminowanie (nagłe – red.) miałów spowodowałoby bardzo duży niedobór paliwa stałego w nadchodzącym sezonie grzewczym, ale także brak możliwości organizacyjnych i czasowy do dostosowania się odbiorców do zakazu – wyjaśnia portalowi netTG.pl biuro prasowe Ministerstwa Energii.
Do resortu zwróciliśmy się z prośbą o wyjaśnienie, po co nowelizacja ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw zakłada dwuletni okres przejściowy na wyeliminowanie z obrotu niektórych sortymentów węgla.
Poniżej publikujemy nadesłaną odpowiedź:
"Art. 7 znowelizowanej ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wprost eliminuje z rynku komunalno-bytowego flotokoncentraty i muły węglowe od chwili wejścia nowelizacji w życie. Natomiast zakaz sprzedaży węgla brunatnego do sektora komunalno-bytowego zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2020 r. (co wynika z art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej).
Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych zakłada 2 letni okres przejściowy dla miałów ponieważ są to sortymenty wykorzystywane głównie w ogrodnictwie oraz w małych kotłowniach (osiedla, szkoły, szpitale, zakłady karne itd.).
Miały są użytkowane przede wszystkim w kotłach do tego przystosowanych, elektronicznie sterowanych, wyposażonych w automatyczny system podawania paliwa i dmuchawy. Wyeliminowanie miałów spowodowałoby bardzo duży niedobór paliwa stałego w nadchodzącym sezonie grzewczym ale także brak możliwości organizacyjnych i czasowy do dostosowania się odbiorców do zakazu.
2-letni okres przejściowy ma umożliwić dostosowanie się tych przedsiębiorstw, podmiotów użyteczności publicznej oraz spółdzielni mieszkaniowych do zmiany kotłów, instalacji i przestawienia ogrzewania na inne sortymenty węglowe lub inne źródła ciepła.
Udział miałów w sektorze gospodarstw domowych jest znikomy. Piece nowej generacji nie mogą być opalane miałem, ponieważ są przystosowane głównie do sortymentu typu groszek, tzn. że wymiar ziaren decyduje o technicznej możliwości spalania paliwa.
Nie ma wystandaryzowanego paliwa dla kotłów klasy 5 i spełniających wymagania ecodesign. Jakość paliwa jaka ma zostać zastosowana w kotłach klasy 5, aby urządzenia te spełniały kryteria energetyczne oraz emisyjne, jest określona przez producentów w Dokumentacji Techniczno-Ruchowej kotła. Dla przykładu: dla jednego z kotłów dostępnych na rynku paliwem podstawowym jest węgiel kamienny sortymentu groszek energetyczny (tzw. ekogroszek) 31-Gk II -26/7 wg PN-82/G-97003 o parametrach:
- granulacja 5-25mm,
- niskie pęcznienie,
- wilgotność poniżej 15 proc.,
- zawartość miału max. do 10 proc.
Kotły klasy 5 innego producenta przystosowane są do spalania węgla kamiennego typu 31.2 klasy 26/05/06 sortymentu groszek.
Paliwo do każdego kotła powinno być dobierane indywidualnie. W celu ułatwienia kupującemu decyzji dotyczącej zakupu paliwa o odpowiedniej jakości, Ministerstwo Energii wprowadziło do ustawy jakościowej świadectwo jakości paliwa. Użytkownik kotła będzie miał w jasny i czytelny sposób przedstawioną jakość paliwa dzięki czemu dokona świadomego wyboru. Trzeba jednoznacznie wskazać, że rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych umożliwia zakup paliwa przeznaczonego do kotłów klasy 5 i ekoprojekt. Celem rozporządzenia nie jest określenie wymagań dla wybranej grupy produktów o szczególnym przeznaczeniu – w tym wypadku paliwa dla kotłów klasy 5 i kotłów spełniających wymagania ekoprojektu. Rozporządzenie traktuje jakość paliwa niezależnie od marki, producenta i firmy, która produkuje kocioł.".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.