O projekcie utworzenia na terenach pogórniczych Centrum Logistycznego "Port Jastrzębie" a także o planach przywrócenia miastu połączeń kolejowych poinformowała w poniedziałek, 24 września, w Jastrzębiu-Zdroju spółka zależna grupy JSW - Jastrzębska Spółka Kolejowa.
Przyszły "Port Jastrzębie" miały powstać z wykorzystaniem czynnej infrastruktury stacji kolejowej Jastrzębie, obejmującej 13 ha powierzchni. Na tym terenie możliwe będzie zbudowanie tzw. intermodalnego węzla transportowego. W bezpośrednim sąsiedztwie jastrzębskiej stacji rozpościera się natomiast ok. 30 ha wolnych terenów inwestycyjnych, na których umiejsowione mogą być wszystkie potrzebne centrum logistycznemu obiekty towarzyszące: hale magazynowe, place składowania kontenerów, terminale przeładunkowe, biura, posterunek celny, magazyn paliw płynnych, punkt obsługi technicznej pociągów czy zaplecze hotelowe i usługowe z myślą o podróżnych, korzystających z połączeń pasażerskich.
Atutem projektu jest sąsiedztwo południowej obwodnicy miasta (w relacji Pszczyna-Racibórz) i bliskość węzła autostrady A1 (w odległości 2,5 km). Sieć połączeń drogowych z "Portem Jastrzębie" zapewniałaby jego skuteczne oddziaływanie w południowej części województwa śląskiego (Żory, Bielsko-Biała, powiat bielski, cieszyński, pszczyński, wodzisławski, żywiecki, częśc południowa raciborskiego). Dużym plusem centrum logistycznego będzie także jego przygraniczne położenie, które pozwala obsługiwać wymianę towarową z północno-wschodnią częścią Republiki Czeskiej w takich miastach, jak Ostrawa, Karwina czy Bohumin.
- Według założeń projekt budowy centrum logistycznego w Jastrzębiu-Zdroju zrealizowany zostanie w ciągu trzech-czterech lat (do 2022 r.). Tzw. fazę dojrzałości "Port Jastrzębie" osiągnąć ma w 2024 r. Nakłady inwestycyjne związane z przedsięwzięciem szacowane są na około 50 mln zł - poinformował portal netTG.pl Tomasz Siemieniec z biura prasowego JSW.
Wśród licznych korzyści przemawiających za projektem "Portu Jastrzębie" wylicza się m.in. jeszcze większą dywersyfikację usług w grupie kapitałowej, zwiększenie konkurencyjności regionu i miasta, pobudzenie aktywności gospodarczej Jastrzębia-Zdroju, przysporzenie nowych i alternatywnych miejsc pracy.
Realizację projektu powierzono Jastrzębskiej Spółce Kolejowej, która będzie odpowiadać za jego wykonanie wspólnie z innymi firmami na rynku ogólnopolskim. Trwają analizy, mające na celu przebadanie możliwości wykorzystania zasobów JSK oraz gruntów wokół stacji. Współwykonawcy zawarli już m.in. umowy intencyjne oraz zobowiązali się do zachowania poufności szczegółów projektu.
Powrót pociągów do Jastrzębia
Jastrzębie-Zdrój od kilku lat stara się o przywrócenie ruchu pociągów osobowych. Dzisiaj jest to największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei pasażerskiej. Ostatni pasażerowie wysiedli w Jastrzębiu-Zdroju w 2001 r. i odtąd pociągi osobowe nie docierają do miasta.
Pod koniec stycznia tego roku w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie odbyły się konsultacje na temat odtworzenia pasażerskiej linii kolejowej dla Jastrzębia-Zdroju. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Andrzej Bittel (wiceminister infrastruktury), Ireneusz Merchel (prezes Polskich Linii Kolejowych SA), poseł Grzegorz Matusiak, Łukasz Kasza (przewodniczący Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój) i Tadeusz Sławik (szef Komisji Gospodarki RM w Jastrzębiu-Zdroju).
Miasto zleciło wówczas opracowanie analizy wariantów połączenia kolejowego z Katowicami przez Żory i Orzesze. Aby pociągi mogły wrócić na tę trasę, konieczna jest odbudowa torów i sieci na odcinkach Jastrzębie-Zdrój – Pawłowice oraz Żory – Orzesze.
- Organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy do zadań samorządu województwa. Razem z marszałkiem województwa i spółką PKP PLK poszukujemy źródeł finansowania na opracowanie dokumentacji projektowej: studium z operatem szacunkowym na odtworzenie linii kolejowej nr 159. Koszt waha się w granicach od 1 do 4 mln zł. W kompetencjach marszałka jest przeprowadzenie inwentaryzacji prowadzonych inwestycji, stanu ich zaawansowania i możliwości przesunięcia środków ma damu cel - tłumaczą pomysłodawcy przwrócenia kolei pasażerskiej w Jastrzębiu-Zdroju.
Prace nad koncepcją nabierają tempa. Na zaproszenie szefa Rady Miejskiej wizytę w Jastrzębiu-Zdroju złożył 29 maja poseł Bogdan Rzońca (kierujący pracami Komisji Infrastruktury w Sejmie RP), który zadeklarował poparcie dla jastrzębskiego pomysłu. Sejmowa Komisja Infrastruktury wystosuje m.in. specjalny dezyderat do Rady Ministrów z wnioskiem o poparcie projektu.
Nowe klasy o profilach kolejowych
Inicjatorzy koncepcji przywrócenia kolei w Jastrzębiu-Zdroju pomyśleli już m.in. o dostosowaniu kierunków kształcenia młodzieży w mieście do rynku kolejowego. Jastrzębska Spółka Kolejowa razem z samorzadem miejskim tworzy klasę o profilu kolejowym w Zespole Szkół Nr 5 im. Jana Pawła II w Jastrzębiu-Zdroju. Aby przyciągnąć kandydatów w szkole organizowano m.in. spotkania dla rodziców i uczniów, opracowano też program rekrutacyjny. W kosztach starań edukacyjnych zobowiazała się partycypowac JSK.
- Zapewnimy też pomoc przy pozyskaniu kadry nauczycielskiej. M.in. inżynierowie JSK przechodzą szkolenia w ramach podyplomowego studium pedagogicznego. Opracujemy program stypendialny dla uczniów klas kolejowych oraz zagwarantujemy absolwentom zatrudnienie w JSK. Uczniowie odbędą w spółce praktyki zawodowe. JSK doposaży też kolejowe pracownie szkolne - zapowiadają władze Jastrzębskiej Spółki Kolejowej.
Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o.o. powstała wiosną 1998 r. Zarządza przekazanymi aportem przez JSW SA wraz z gruntami budynkami i urządzeniami ruchu kolejowego. JSK należy w całości do grupy kapitałowej JSW (100 proc. udziałów o wartości ponad 108,6 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
WYŚWIETL ZAŁĄCZNIK