Studenci i uczniowie to ok. jednej trzeciej z ok. 15,5 mln pasażerów tego przewoźnika w ciągu roku (liczone w ten sposób są pojedyncze przejazdy pojedynczych osób). Z ubiegłorocznej propozycji przewoźnika skorzystały ponad 3 tys. studentów - w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. oznaczało to wzrost sprzedaży o blisko 2,2 tys. biletów.
Ubiegłoroczne konsultacje i wspólne z uczelniami działania przełożyły się też na inne trwałe zmiany. Z myślą o studentach KŚ uruchomiły rozwijane wciąż bezpośrednie połączenie między dwoma ośrodkami akademickimi - Katowicami i Cieszynem; poprawiły też m.in. ofertę na trasie Katowice - Bytom - Tarnowskie Góry - Lubliniec.
Zmiany te KŚ wprowadzają, aby zwiększać atrakcyjność oferty dla pasażerów. Służyć temu ma także planowane na przełom 2018 r. i 2019 r. wycofanie wszystkich dzierżawionych od spółki Przewozy Regionalne ok. 20 pociągów starego typu EN57. Obecnie bydgoska Pesa dostarcza nowe pociągi, które mają je w pełni zastąpić. Odbywa się to jednak z opóźnieniami - producent zapewnia tabor zastępczy.
Ogółem na podstawie umowy z Pesą, będącej efektem wspólnego przetargu samorządu województwa i Kolei Śląskich, zamówiono 19 nowych pociągów (13 w zamówieniu podstawowych i sześć na podstawie tzw. prawa opcji). Możliwy jest jeszcze zakup kolejnych paru pojazdów - w tzw. zamówieniu uzupełniającym. Po tych zakupach KŚ mają korzystać wyłącznie z nowoczesnego lub zmodernizowanego taboru.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje wieloletnia umowa woj. śląskiego ze spółką, zakładająca roczną dotację do wykonywanych przez nią przewozów kolejowych w regionie na poziomie do 140 mln zł. W połowie ub. roku zarząd woj. śląskiego zdecydował o aneksowaniu umowy, m.in. wydłużono termin jej obowiązywania z 31 grudnia 2025 r. - do 31 grudnia 2030 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.