Zostało jeszcze pięć terminów, w których będzie można spotkać się w Chorzowskim oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na konsultacji w sprawie emerytur górniczych. Będą to kolejne poniedziałki: 30 lipca, 7, 14, 21 i 28 sierpnia br. Jeśli więc mamy jakieś wątpliwości co do wysokości swojej emerytury lub prawa do jej nabycia warto zabrać z sobą wszystkie niezbędne dokumenty i udać się w godz. od 14.00 do 18.00 celem wyjaśnienia nurtujących kwestii.
Dziś przypominamy jaki jest tryb postępowania o przyznanie emerytury górniczej i jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o emeryturę górniczą:
Otóż, ustalenie prawa do emerytury górniczej następuje na podstawie wniosku ubezpieczonego lub jego pełnomocnika zgłoszonego na piśmie lub ustnie do protokołu. Wniosek może być zgłoszony u płatnika składek, ale również bezpośrednio w organie rentowym, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Wniosek o emeryturę może być zgłoszony także:
za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym, a w przypadku osób zamieszkałych za granicą – za pośrednictwem
urzędu konsularnego, w formie elektronicznej, za pomocą internetu a także poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS.
W przypadku wniosku w formie elektronicznej dokument ten musi być podpisany za pomocą e-podpisu weryfikowanego przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.
Wniosek powinien zawierać: imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca pobytu i adres do korespondencji (jeżeli są inne niż adres miejsca zamieszkania), numer PESEL, wskazanie świadczenia, o które osoba zainteresowana się ubiega, a także podpis osoby zainteresowanej, lub jej pełnomocnika, albo osoby upoważnionej do podpisu.
Świadectwa i zaświadczenia
Wniosek obejmuje także oświadczenie o członkostwie w OFE. Ubezpieczony, który przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego, a ubiega się o przyznanie emerytury górniczej, powinien złożyć wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa.
Jeżeli emerytura ma być przekazywana na rachunek w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, należy podać numer konta bankowego (w kasie) i adres banku (kasy). Wniosek o emeryturę może być wycofany nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji w sprawie emerytury górniczej (w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia decyzji). Wycofanie wniosku jest skuteczne, jeżeli ubezpieczony występuje o to na piśmie lub zgłasza
ustnie do protokołu. Ubezpieczony ubiegający się o emeryturę górniczą zobowiązany jest dołączyć do wniosku: kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6), dokumenty na potwierdzenie przebytych okresów składkowych i nieskładkowych (m.in. świadectwa pracy, legitymację ubezpieczeniową, zaświadczenie Wojskowej Komendy Uzupełnień lub książeczkę wojskową potwierdzające okres służby wojskowej, zaświadczenie szkoły wyższej o programowym toku trwania ukończonych studiów), dokumenty (świadectwa pracy, zaświadczenia) potwierdzające okresy pracy górniczej oraz rodzaj wykonywanej pracy w poszczególnych okresach, zaświadczenie pracy z podaną liczbą zjazdów pod ziemię w poszczególnych miesiącach w danym roku kalendarzowym, na niektórych stanowiskach lub liczbą dniówek przepracowanych pod ziemią, a także dniówek przepracowanych na odkrywce w kopalniach siarki lub węgla brunatnego oraz w kopalniach otworowych siarki – jeżeli jest to konieczne - do udowodnienia pracy górniczej, zaświadczenie pracy z podaną liczbą przepracowanych dniówek w poszczególnych miesiącach w danym roku kalendarzowym zaliczanych w wymiarze półtorakrotnym – jeżeli praca taka była wykonywana, zaświadczenie pracy potwierdzające okres pracy w drużynach ratowniczych wraz z określeniem pełnionej funkcji – jeżeli praca taka była wykonywana, zaświadczenie pracodawcy o wysokości osiąganego wynagrodzenia (druk ZUS Rp-7) lub legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy.
W przypadku zatrudnienia pracowników w spółkach powstałych na bazie zlikwidowanych przedsiębiorstw górniczych oraz w innych podmiotach (np. w fi rmach prywatnych) pracodawca dodatkowo jest zobowiązany potwierdzić: czy w zakresie prowadzonej działalności spółka lub podmiot wykonuje roboty górnicze pod ziemią dla kopalń określonych w art. 50c ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej lub przy budowie szybów albo roboty górnicze dla kopalń siarki i węgla brunatnego ze wskazaniem nazwy kopalń, na rzecz których pracę górniczą wykonuje, względnie czy w zakresie prowadzonej działalności spółka lub podmiot wykonuje podziemne roboty budowlano-montażowe, roboty przy naprawie maszyn i wdrażaniu nowych urządzeń dla kopalń określonych w art. 50c ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej ze wskazaniem nazwy kopalń, na rzecz których pracę wykonuje.
Składkowe i nieskładkowe
Dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, jak również inne okresy składkowe i nieskładkowe, a także wysokość wynagrodzenia, powinny zostać przedłożone w oryginale. Dopuszczalne jest również przedłożenie poświadczonych notarialnie odpisów, wypisów i kopii, a także poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów wydanych przez jednostki upoważnione do przechowywania dokumentacji zlikwidowanych lub przekształconych zakładów pracy. Po wydaniu decyzji w sprawie świadczenia organ rentowy zwraca zainteresowanemu, na jego wniosek, przedłożone dokumenty po sporządzeniu ich kopii, z wyłączeniem zaświadczeń potwierdzających wysokość wynagrodzenia, przychodu, dochodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń, a także pisemne zeznania świadków i oświadczenia zainteresowanego. Jeżeli dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe przebyte do 31 grudnia 1998 r. oraz dokumenty potwierdzające wysokość osiąganego wynagrodzenia przed tą datą zostały złożone przy wniosku o ustalenie kapitału początkowego, nie należy tych dokumentów dołączać do wniosku o górniczą emeryturę, nawet gdyby oryginały tych dokumentów zostały zwrócone wnioskodawcy. We wniosku o emeryturę należy podać, że dokumenty te zostały przedłożone przy wniosku o kapitał początkowy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.