Modernizację ważnego odcinka linii tramwajowej w Bytomiu rozpoczyna w sobotę samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Remont odcinka od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu - części głównego połączenia tego miasta z Katowicami - potrwa do października 2019 r.
Jak poinformował w czwartek, 12 lipca rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, w miarę możliwości prace będą tam prowadzone przy zachowaniu ruchu tramwajowego po jednym torze. W tym celu konieczna będzie zabudowa rozjazdów technologicznych, która po raz pierwszy prowadzona będzie w najbliższy weekend (kolejne zmiany będą musiały następować wraz z postępem prac).
Zabudowa rozjazdów będzie wiązała się ze znacznymi zaburzeniami w kursowaniu tramwajów w Sosnowcu - zmianami tras i autobusową komunikacją zastępczą. Część zmian zostanie utrzymana po weekendzie. Tramwaje Śląskie odsyłają po szczegóły na strony internetowe: swoją oraz organizatora komunikacji - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).
Warta ok. 17,1 mln zł przebudowa torowiska wzdłuż ul. Chorzowskiej obejmie dwutorowy odcinek od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej. To ok. 3,3 km toru pojedynczego. Linia tramwajowa biegnie tam nie bezpośrednio wzdłuż ulicy, lecz w pewnym oddaleniu - wzdłuż m.in. śladu dawnej stacji towarowej kolei wąskotorowej. Wykonawcą umowy z 15-miesięcznym terminem realizacji będzie konsorcjum spółek z grup NDI i Balzola.
Inwestycja będzie już kolejną realizowaną w tym mieście w ramach pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.
Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowane jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.
W pierwszym etapie już w ub. roku zakończyła się modernizacja niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Pod koniec września ub. roku TŚ podpisały wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).
W maju br. w Sosnowcu rozpoczęła się też warta ok. 13,5 mln zł modernizacja torów wzdłuż ul. Mariackiej i Żeromskiego, które są jedynym połączeniem sieci spółki z Będzinem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą. Prace te, obejmujące ok. 1,7 km toru pojedynczego, potrwają do marca 2019 r
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.