Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie podpisała umowę z bydgoską Pesą na zakup co najmniej 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m - poinformował w piątek rzecznik Tramwajów Andrzej Zowada.
Pierwszy nowy wagon ma trafić do przewoźnika w drugiej połowie 2019 r.
- Cieszymy się, że bydgoski producent uporał się z zawirowaniami wokół firmy i udowodnił swoją gotowość do realizacji naszego zamówienia. Liczymy, że prace produkcyjne będą przebiegać sprawnie, trafią do nas tramwaje w pełni spełniające nasze oczekiwania i kontrakt zostanie zrealizowany w ustalonym terminie - powiedział cytowany przez Zowadę prezes TŚ Bolesław Knapik.
Nowe tramwaje to element unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Składające się z trzech części (etapów) przedsięwzięcie szacowane jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii i zakup 45 tramwajów.
Kupując nowe wozy spółka ogłosiła dwa postępowania. Większe z nich dotyczyło zakupu 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m. W przetargu tym Tramwaje zastrzegły prawo opcji zamówienia do pięciu kolejnych tramwajów 25-metrowych.
Oferty złożyły: konsorcjum Stadler-Solaris oraz spółka Pesa. Opiewały one odpowiednio na: 227,8 mln zł netto oraz 221 mln zł netto (dla zamówienia podstawowego). Budżet zamówienia podstawowego TŚ określiły na 213,3 mln zł netto.
Kryteriami oceny były: cena (w 80 proc.), a także rozwiązania techniczne (konstrukcje układu hamulcowego, kół i pantografu oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego - po 10 proc.). Oferty zostały otwarte na początku października ub. roku.
W drugiej połowie marca Tramwaje podały, że najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa. Oferta konsorcjum Stadler-Solaris została odrzucona - według piątkowej informacji TŚ w wyniku błędów formalnych.
Bydgoski producent zaoferował 75 proc. niskiej podłogi w wagonach dłuższych i ponad 65 proc. w wagonach krótszych.
Pesa dostarczyła już w poprzednich latach Tramwajom Śląskim 30 pojazdów typu 2012N - z rodziny Twist.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.