Próbny kontener wysłany trasą "Południe–Zachód" dotarł ze Sławkowa do Astary w Iranie w ciągu 9 dni. Droga powrotna zajęła ładunkowi 13 dni - poinformowała spółka PKP LHS w czwartek, 24 maja.
– Udany transport kontenera dowodzi, że szlak spełnia wszystkie wymogi techniczne i proceduralne. Niewątpliwym ułatwieniem jest to, że kontener pokonuje trasę czarnomorską na promie kolejowym, co pozwala uniknąć czasochłonnego przeładunku. Test pokazał nam też, gdzie są obszary do poprawy, nad którymi będziemy pracować wspólnie z naszymi partnerami – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej.
Transkontynentalny projekt kolei 5 państw
Korytarz transportowy "Południe–Zachód" (z ang. South–West Route) to nowy transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich.
Celem współpracy jest realizacja przewozów pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą, Gruzją, Azerbejdżanem przez Iran aż do Indii. Łączna długość korytarza wynosi 7654 km. Trasa ta jest 2-3 krotnie szybsza od drogi morskiej oraz krótsza o ponad tysiąc kilometrów od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji - podkreśla spółka LHS.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 o długości 400 km umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.