Uchwały rozpoczynające proces przejmowania przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię organizacji komunikacji miejskiej na jej terenie oraz wykonywania przez nią przewozów na części obszarów przylegających - przyjęło w czwartek zgromadzenie GZM.
Działająca od 1 stycznia br. Metropolia, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, utworzyła już Zarząd Transportu Metropolitalnego. Zarząd docelowo ma przejąć na terenie GZM funkcję organizatora komunikacji od dotychczasowych organizatorów.
Obecnie, poza nowym ZTM, funkcjonuje ich w Metropolii czterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także - odrębnie - gmina Rudziniec.
W czwartek zgromadzenie GZM przyjęło m.in. uchwały zakładające przejęcie przez GZM zadań organizowania publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich od KZK GOP i MZKP oraz zawarcie z tymi podmiotami stosownych porozumień.
Jak powiedział w czwartek przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak uchwały te zmierzają, aby na obszarze wszystkich tych gmin, korzystających z usług dotychczasowych organizatorów, organizowana już przez Metropolię "komunikacja mogła funkcjonować w niezmiennym kształcie w 2019 r.".
W przypadku KZK GOP uchwała zakłada przejęcie przez GZM nie tylko organizowania komunikacji, ale też prowadzenia i rozwoju elektronicznych usług publicznych (chodzi przede wszystkim o koordynowany dotąd przez KZK GOP projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych).
W przypadku KZK GOP i MZKP (gminy w obrębie GZM) uchwały zakładają przejęcie organizowania komunikacji przez Metropolię od 1 stycznia 2019 r. (dla Rudzińca - od 2020 r.). Dla gmin wchodzących w skład porozumienia tyskiego (wyszczególnionych w uchwale zamiast MZK) nie określono tego terminu (ze względów formalnych związanych m.in. z powierzaniem przez MZK wykonywania przewozów przez podmiot własny). W przypadku tej części Metropolii zarząd GZM ma też zawierać porozumienia z gminami zamiast MZK.
Osobne uchwały zakładają zawarcie przez Metropolię porozumień ws. wykonywania przewozów z gminami spoza niej, które m.in. zlecały je dotąd działającym w obrębie GZM organizatorom. Chodzi o gminy: Krupski Młyn, Miasteczko Śląskie, Toszek, Tworóg i Wielowieś (w obrębie MZKP) oraz Miedźna, Ornontowice, Oświęcim (miasto i gmina), a także Pszczyna - również bez terminu.
W uzasadnieniu do projektu uchwały dotyczącej KZK GOP napisano, że uchwała o zgromadzeniu Metropolii ws. wyrażenia zgody na porozumienie z tym organizatorem jest pierwszym krokiem formalno-prawnym do podjęcia przez GZM organizacji komunikacji. Wskazane porozumienie określi m.in. sposób finansowania zadań, zawierania umów o świadczenie usług oraz sprawy majątkowe.
Po zawarciu takiego porozumienia, kolejnym krokiem formalnym mają być: podjęcie uchwały zgromadzenia GZM o zgodzie na przejęcie wszelkich praw i zobowiązań KZK GOP i podjęcie uchwały zgromadzenia KZK GOP ws. przekazania wszelkich praw i zobowiązań Metropolii. Podobny mechanizm ma być stosowany dla pozostałych organizatorów (organizacji i gmin).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.