Opracowana przez rząd Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć milion pojazdów elektrycznych. Z kolei program E-bus: Polski Autobus Elektryczny przewiduje, że w 2023 r. roczna produkcja autobusów elektrycznych w kraju ma sięgnąć tysiąca, a według Polskiego Funduszu Rozwoju po polskich miastach ma się poruszać wówczas 1,5 tys. autobusów elektrycznych, czyli ok. 13 proc. całego krajowego taboru.
Potrzebna będzie więc odpowiednio rozbudowana sieć stacji ładowania. Jedna z nich powstała właśnie w Żorach. Przedsięwzięcie zrealizowała spółka Wasko. Stacja jest zlokalizowana przy Westernowym Parku Rozrywki.
- Powstaje całkiem nowy rynek usług i serwisu. To już się rozpoczęło i postanowiliśmy wziąć w tym udział, uczestnicząc zarówno w tworzeniu infrastruktury podstawowej, jak i towarzyszącej, czyli usług związanych z informatyką. Nie jesteśmy producentem stacji ładowania, ale potrafimy je montować, potrafimy też tworzyć oprogramowanie, które np. pokaże kierowcom, gdzie te stacje są i umożliwi ich rezerwację. Projekt w Żorach jest pierwszy, ale jesteśmy już w kilku innych projektach i rozmawiamy o większych inwestycjach w tym zakresie - wyjaśnił prezes Wasko Jarosław Zagórowski.
Grupa Wasko zajmuje się projektowaniem i integracją rozwiązań informatycznych, automatyki przemysłowej, telekomunikacji i elektroniki. Jej główna siedziba znajduje się w Gliwicach, a oddziały firmy w kilkunastu innych miastach. Grupa realizuje m.in. projekty w zakresie budowy sieci szerokopasmowych, systemów transportowych, lotnictwa cywilnego i wojskowego, a także zintegrowanych systemów IT dla przemysłu, ochrony zdrowia i administracji publicznej.
Pierwszy etap rozwoju stacji ładowania energią elektryczną przypadnie na lata 2018–2019. Infrastruktura w tym okresie powinna rozwijać się na zasadach rynkowych, z dofinansowaniem ze środków publicznych. Następnie samorządy powyżej 100 tys. mieszkańców i 60 tys. samochodów powinny tworzyć plany budowy uzupełniających je publicznych sieci i współpracować przy tym z dystrybutorami energii. Ci z kolei mieliby budować stacje ładowania.
Zgodnie z projektem ustawy, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad będzie przygotowywał plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania i stacji gazu ziemnego wzdłuż pozostających w jego zarządzie dróg sieci bazowej TEN-T na okres nie krótszy niż pięć lat.
Stacja ładowania to początek dużych energetycznych inwestycji w tym miejscu. Za nią powstaną kolejne: biogazownia i estakada fotowoltaiczna. Żorska Spółka Nowe Miasto ma ambicje osiągnąć samowystarczalność elektryczną na poziomie 50 proc. w ciągu dwóch lat.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach również wspiera elektromobilność. W ub.r. na drogi województwa śląskiego wyjechały 34 nowe pojazdy policyjne z napędem hybrydowym. Zastąpiły one stare, wysłużone pojazdy nadmiernie zanieczyszczające środowisko.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.