Przewidziany pierwotnie do czwartkowego, 26 kwietnia, poranka remont odcinka linii tramwajowej Katowice - Bytom w centrum Chorzowa wydłuży się - wobec zniszczeń spowodowanych przez burzę - o dzień. W czasie prac fragment tej jednej z najbardziej obciążonych tras w regionie jest zamknięty.
Chodzi o krótki odcinek torowiska wzdłuż łącznika przy chorzowskiej estakadzie oraz przejazd na skrzyżowaniu z ul. Moniuszki. Prace obejmują obszar od miejsca, w którym w 2016 r. zakończyła się budowa centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku - do odnowionego w poprzednich latach łuku bezpośrednio przy ul. Katowickiej.
Jak poinformował PAP w środę rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, powodem przedłużenia się robót są skutki burzy, która przeszła nad regionem w poniedziałek wieczorem. Robotnicy wcześniej tamtego dnia rozłożyli już wówczas tzw. podsypkę pod nowe torowisko. W czasie burzy ulewny deszcz spłukał ją z właściwego miejsca.
Tramwaje Śląskie wyjaśniają, że choć prace obejmują łącznie ok. 250 m tzw. toru pojedynczego, to jeden z najtrudniejszych odcinków całej sieci, o dużym nachyleniu i z ciasnym łukiem. Wykonujący remont pracownicy zakładu torów i sieci spółki musieli po burzy jeszcze raz wykonać prace związane z tą częścią budowy nowych torów.
Jak wynika z informacji organizującego w regionie komunikację miejską Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), w związku z robotami Tramwajów Śląskich w centrum Chorzowa wstrzymano bezpośrednie przejazdy komunikacją tramwajową z centrum Katowic do Bytomia, Świętochłowic oraz Rudy Śląskiej Chebzia.
To jedne z najbardziej obciążonych linii tramwajowych w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Na czas prowadzonych w centrum Chorzowa prac linia tramwajowa nr 6 kursuje tylko między Bytomiem (Szkoła Medyczna), a przystankiem Łagiewniki Media Markt. Do tego samego przystanku dociera linia nr 19 z zajezdni w Stroszku.
Linia nr 11 kursuje z katowickiego Placu Miarki do pętli zachodniej przy Stadionie Śląskim. Linia nr 33 jeździ z Koszutki (Słoneczna Pętla) - do Parku Śląskiego (Wejście Główne), zawracając na tzw. pętli wschodniej. Linia nr 0 kursuje w swojej stałej relacji Katowice Plac Wolności - Stadion Śląski (pętla zachodnia), choć częściej niż zwykle. Do pętli zachodniej uruchomiono dodatkową linię nr 46 z Brynowa.
Jako autobusową komunikację zastępczą uruchomiono dwie linie. Linia T-11 jeździ z Rudy Śląskiej Chebzia (dworzec) do Stadionu Śląskiego, a linia T-19 z Bytomia (dworzec) do Stadionu Śląskiego. Przystanek "Chorzów Stadion Śląski" dla obu tych linii znajduje się na początku ul. Parkowej. Dodatkową alternatywą dla tramwajów są linie autobusowe: 820, 830, 830N, 840 i 840N, które normalnie kursując jako przyspieszone, tymczasowo obsługują dodatkowe przystanki.
Obecne prace Tramwajów Śląskich są prowadzone w pobliżu innego odcinka, którego remont, pod kątem dostępnych obecnie funduszy unijnych przygotowują wspólnie Tramwaje Śląskie i chorzowski samorząd. W ostatnich dniach spółka i miasto wybrały ofertę na zaprojektowanie przebudowy ul. Katowickiej i równoległej linii tramwajowej w rejonie d. Huty Kościuszko.
Tramwaje Śląskie przygotowują tam przebudowę odcinka głównej trasy Katowice - Bytom wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców. Prace te są zaplanowane jako jedno z kilkunastu zadań drugiego etapu "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.