Przewidziany na pięć dni remont odcinka linii tramwajowej Katowice-Bytom w centrum Chorzowa poskutkuje od soboty, 21 kwietnia, do czwartkowego poranka całkowitym wstrzymaniem tam ruchu. Organizator komunikacji w regionie uprzedza o możliwych poważnych utrudnieniach.
Chodzi o krótki odcinek torowiska wzdłuż łącznika przy chorzowskiej estakadzie oraz przejazd na skrzyżowaniu z ul. Moniuszki. Prace obejmą obszar od miejsca, w którym w 2016 r. zakończyła się budowa centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku - do odnowionego w poprzednich latach łuku bezpośrednio przy ul. Katowickiej.
Jak wynika z informacji przesłanej PAP przez rzeczniczkę Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) Annę Koteras, w związku z tymi robotami wstrzymane zostaną bezpośrednie przejazdy komunikacją tramwajową z centrum Katowic do Bytomia, Świętochłowic oraz Rudy Śląskiej Chebzia.
To jedne z najbardziej obciążonych linii tramwajowych w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na czas prowadzonych w centrum Chorzowa prac linia tramwajowa nr 6 będzie kursowała tylko między Bytomiem (Szkoła Medyczna) a przystankiem Łagiewniki Media Markt. Do tego samego przystanku docierać będzie linia nr 19 z zajezdni w Stroszku.
Linia nr 11 będzie kursowała z katowickiego Placu Miarki do pętli zachodniej przy Stadionie Śląskim. Linia nr 33 będzie kursowała z Koszutki (Słoneczna Pętla) - do Parku Śląskiego (Wejście Główne) zawracając na tzw. pętli wschodniej. Linia nr 0 będzie kursowała w swojej stałej relacji Katowice Plac Wolności - Stadion Śląski (pętla zachodnia), choć częściej niż zwykle. Do pętli zachodniej uruchomiona zostanie też linia nr 46 z Brynowa.
Jako autobusowa komunikacja zastępcza uruchomione zostaną dwie linie. Linia T-11 będzie kursowała z Rudy Śląskiej Chebzia (dworzec) do Stadionu Śląskiego, a linia T-19 z Bytomia (dworzec) do Stadionu Śląskiego. Przystanek "Chorzów Stadion Śląski" dla obu tych linii będzie usytuowany na początku ul. Parkowej. Dodatkową alternatywą dla tramwajów mają być linie autobusowe: 820, 830, 830N, 840 i 840N, które normalnie kursując jako przyspieszone, będą tymczasowo obsługiwały dodatkowe przystanki
Tramwaje Śląskie wskazują, że choć prace obejmą łącznie ok. 250 m tzw. toru pojedynczego, jest to jeden z najtrudniejszych odcinków sieci spółki, z ciasnym łukiem i o dużym nachyleniu. Remont wykonają pracownicy zakładu torów i sieci spółki.
Prace pozwolą na odnowienie fragmentu torowiska w pobliżu innego odcinka, którego remont, pod kątem dostępnych obecnie funduszy unijnych przygotowują wspólnie Tramwaje Śląskie i chorzowski samorząd. W ostatnich dniach spółka i miasto wybrały ofertę na zaprojektowanie przebudowy ul. Katowickiej i równoległej linii tramwajowej w rejonie d. Huty Kościuszko.
Tramwaje Śląskie przygotowują tam przebudowę odcinka głównej trasy tramwajowej Katowice - Bytom wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców. Prace te są zaplanowane jako jedno z kilkunastu zadań drugiego etapu "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego".
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża tam ok. 200 wozów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.