Sejm znowelizował ustawę o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawę o transporcie kolejowym. Zmiany w przepisach mają usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa.
Za przyjęciem noweli głosowało 429 posłów, przeciwny był jeden poseł. Od głosu nikt się nie wstrzymał.
Pierwsza ze zmian dotyczy ułatwień w prowadzeniu inwestycji związanych z budową tuneli kolejowych. Nie trzeba będzie wywłaszczać właścicieli nieruchomości znajdujących się nad tunelem. Druga - uregulowań dotyczących kolei historycznych i uproszczeń w tym zakresie. Wprowadzone zostały zapisy dotyczące definicji pojazdu turystycznego i pojazdu historycznego, których do tej pory nie było w prawodawstwie oraz ułatwiające dopuszczenie do eksploatacji tego typu pojazdów.
Zmiany mają też umożliwić nieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym. Trafić ma do nich majątek kolejek wąskotorowych i turystycznych.
Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie przez PKP zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.
Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie na warunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.
Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.