REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 marca 2018 14:25 Polska Agencja Prasowa 1.4 tys. odsłon

Śląskie: mieszkańcy regionu o smogu

Badanie było kolejnym elementem prowadzonej od października ub. roku przez województwo kampanii edukacyjnej "Mogę zatrzymać smog". Zadaniem kampanii jest edukacja mieszkańców regionu - wobec wciąż niewystarczającej świadomości nt. smogu i jego przyczyn - oraz zachęta do działań poprawiających czystość powietrza
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Ok. 70 proc. mieszkańców woj. śląskiego deklaruje, że spotkało się ze zjawiskiem smogu w swojej miejscowości, ponad 25 proc. dobrze ocenia tam jakość powietrza, 60 proc. nie łączy smogu z wpływem na zdrowie - wynika z badania zamówionego przez samorząd województwa.

Samorząd regionu zlecił też Głównemu Instytutowi Górnictwa w Katowicach (GIG) wykonanie badań jakości powietrza w ośmiu miastach województwa, znajdujących się poza siecią państwowego systemu monitoringu.

Badanie było kolejnym elementem prowadzonej od października ub. roku przez województwo kampanii edukacyjnej "Mogę zatrzymać smog". Zadaniem kampanii jest edukacja mieszkańców regionu - wobec wciąż niewystarczającej świadomości nt. smogu i jego przyczyn - oraz zachęta do działań poprawiających czystość powietrza.

Kampania to jedno z działań podjętych przez samorząd województwa po wprowadzeniu obowiązującej regionalnej uchwały antysmogowej. Zakazuje ona od września 2017 r. używania najbrudniejszych paliw - w tym mułów oraz flotokoncentratów - i nakazuje stopniową, w perspektywie do 2027 r., wymianę przestarzałych instalacji cieplnych.

W czwartek, 1 marca, dokładnie pół roku po wejściu w życie uchwały antysmogowej, przedstawiciele władz regionu zaprezentowali wyniki badania przeprowadzonego wśród mieszkańców woj. śląskiego, mającego sprawdzać wiedzę nt. smogu, jego wpływu na zdrowie, a także świadomość nt. podejmowanych działań zaradczych.

Badanie, kosztem ok. 20 tys. zł, przeprowadziła od 25 listopada do 12 grudnia ub. roku spółka Otawa Group na próbie 1 tys. mieszkańców dobranych według płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania. Badanie wykonano drogą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo, przy podawanej możliwości błędu statystycznego do 3 proc.

Zgodnie z wynikami 70 proc. uczestników badania wskazało, że spotkało się w swojej miejscowości ze zjawiskiem smogu (częściej mieszkańcy dużych miast niż wsi, częściej badani z wykształceniem wyższym niż np. podstawowym). Za bardzo złą jakość powietrza w swojej miejscowości w sezonie grzewczym uznało 23 proc. pytanych, a za raczej złą - 21 proc. (za dobrą - 27 proc.).

Według wyników ankiety 60 proc. pytanych, ani nikt z ich rodzin, nigdy nie odczuło efektów smogu. Negatywny wpływ smogu w swoim otoczeniu dostrzegło 23 proc. badanych (znów częściej mieszkańcy dużych miast i bardziej wykształceni).

Na pytanie o kojarzone działania związane z walką ze smogiem, badani sami z siebie najczęściej wymieniali dopłaty do wymiany źródeł ciepła (ten sposób jako pierwszy podało 28 proc. pytanych; 8 proc. wskazało na uchwałę antysmogową). Zdaniem jednej czwartej respondentów władze prowadzą wystarczające działania antysmogowe. Po odczytaniu założeń uchwały antysmogowej zgodziło się z nimi 85 proc. uczestników badania.

- Niewątpliwie walka o czyste powietrze to priorytet tej kadencji Sejmiku Woj. Śląskiego. Wiele się dzieje, ale jeszcze wiele przed nami. Zdajemy sobie sprawę, że jeszcze zbyt wcześnie, aby oceniać działanie tej uchwały - mówił w czwartek marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa. Zaznaczył, że z badań wynika potrzeba ciągłej edukacji wspomaganej przez politykę informacyjną.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KNETD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]