Dokumentację przebudowy ul. Katowickiej w Chorzowie w rejonie dawnej Huty Kościuszko wraz z nową drogą i torowiskami tramwajowymi, zamawiają samorząd Chorzowa i spółka Tramwaje Śląskie. Powstać ma też projekt nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Metalowców do Chorzowa Starego.
Plany chorzowskiego samorządu uwzględniają m.in. budowę nowej drogi do inwestycyjnych terenów poprzemysłowych na terenie dawnej huty, przebudowę ul. Katowickiej, którą wiedzie droga krajowa nr 79, od ul. 3 Maja do estakady (wraz z budową podziemnego przejścia w rejonie Placu Powstańców Śląskich), a także rozbudowę ul. Metalowców z jej przedłużeniem do ulicy Siemianowickiej w dzielnicy Chorzów Stary.
Tramwaje Śląskie chcą przebudować w tym rejonie odcinek głównej trasy tramwajowej Katowice - Bytom, wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców. Chcą też pozyskać dokumentację dla przyszłościowej inwestycji dotyczącej nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Metalowców do Chorzowa Starego.
Chodzi o wspólny przetarg miasta i samorządowej spółki Tramwaje Śląskie zakładający wspólne, wielowariantowe zaprojektowanie przedsięwzięć, w części przygotowywanych pod kątem obecnych funduszy unijnych. Chorzów uczestniczy w tym zamówieniu poprzez swoją spółkę - Miejski Zarząd Ulic i Mostów, która odpowiedzialna będzie za układ drogowy i uzbrojenie terenów poprzemysłowych.
Wobec tego, że realizację poszczególnych prace zaplanowano w określonej kolejności, najpierw, do końca maja br., wykonana ma zostać część dokumentacji obejmująca budowę muru oporowego wzdłuż terenów inwestycyjnych od linii kolejowej do projektowanego skrzyżowania przy ul. Katowickiej oraz przebudowę torowiska tramwajowego od wiaduktu na odcinku od estakady do ul. 3 Maja z przesunięciem na wschód oraz wykonaniem połączenia z linią w ul. Metalowców. Tramwaje nie uwzględnią przy tym utworzenia połączenia torowisk w relacji Świętochłowice - Bytom.
W tym samym czasie zaprojektowana ma zostać budowa przejścia podziemnego pod ul. Katowicką (od Placu Powstańców do terenów inwestycyjnych). Przejście powinno przy tym mieć konstrukcję umożliwiającą najpierw budowę jego północno-wschodniej części, a potem rozbudowę w kierunku Placu Powstańców - z utrzymaniem ruchu na jednym pasie w każdym kierunku drogi nr 79.
Do końca czerwca powinny powstać projekty drogi do terenów inwestycyjnych od ul. Katowickiej do ul. Metalowców wraz z konieczną przebudową ul. Katowickiej, a także budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej do terenów inwestycyjnych.
Do końca października zamawiający będą oczekiwali natomiast na dokumentację przebudowy ul. Metalowców z przedłużeniem do ul. Siemianowickiej oraz budowy dwutorowej linii tramwajowej w ciągu ul. Metalowców do połączenia z ul. Kasprowicza w dzielnicy Chorzów Stary.
Te projekty powinny powstać w dwóch wariantach - z uwzględnieniem projektowanej już od lat budowy nowego przebiegu drogi nr 79 (tzw. obwodnicy Chorzowa) oraz bez uwzględnienia tej inwestycji. Projekty powinny uwzględniać planowany wiadukt nad linią kolejową Katowice-Bytom oraz równoległą do niej projektowaną obwodnicą.
Wykonane w podanych terminach projekty budowlane będą zatwierdzane i na tej podstawie w ciągu 60 dni mają powstawać projekty wykonawcze, specyfikacje techniczne, przedmiary i kosztorysy inwestorskie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.