Rozpoczynają się prace przy budowie centrum przesiadkowego na Zawodziu w Katowicach. Wykonawca przystąpił do inwentaryzacji, która obejmuje przegląd elewacji zewnętrznych oraz cześć wnętrz na budynkach: 1 Maja 158-158A, Łączna 2-4 oraz 1 Maja 162A. Dodatkowo dzisiaj rozpocznie się inwentaryzacja mieszkań - poinformowała w piątek, 19 stycznia, Ewa Lipka, rzecznik Urzędu Miejskiego w Katowicach.
W przyszłym tygodniu inwentaryzowane będą mieszkania oraz budynki gospodarcze przy ul. Łącznej na działce nr 210/5.
– Mieszkańcy mogą spodziewać się odwiedzin przedstawicieli firmy działającej na zlecenie wykonawcy robót – konsorcjum ZUE S.A i Unibep S.A, którzy będą chcieli sprawdzić stan techniczny ich mieszkań. Każda z uprawnionych osób do przeprowadzenia takiej wizyty będzie wyposażona w specjalny identyfikator. O inwentaryzacji technicznej powiadomieni są także administratorzy budynków. – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice.
Zmiany w ruchu tramwajów przy pętli w Zawodziu
Wykonawca przystąpi jednoczesnie do badań geologicznych, które są konieczne przed przystąpieniem do budowy. Od poniedziałku 22 stycznia 2018 r. zmieni się organizacja ruchu tramwajowego w rejonie pętli na Zawodziu. Trzeba tam wykonać odwierty i stabilizację terenu. Na razie autobusy i samochody osobowe nie doświadczą w tym miejscu zmian.
Tramwaje linii 7 i 36 oraz wybrane kursy linii 14, 15, 20 i 33 będą kierowane do zajezdni w Katowicach Zawodziu. Jadąc do centrum Katowic tramwaje będą zatrzymywać się na przystanku "Zawodzie Pętla" bezpośrednio przy ul. 1 Maja (obecnie obsługiwany przez m.in. linie tramwajowe 14, 15 i 20).
– To w sumie niewielka zmiana, dotycząca przede wszystkim pasażerów, którzy rozpoczynają podróż linią 7 lub 36 na pętli Zawodzie, bo będą do tramwaju wsiadać na innym peronie. Zauważą ją także pasażerowie pojedynczych kursów linii jadących od strony Szopienic a kończących się dotąd na pętli, gdyż będą musieli wysiąść z wagonu jakieś 200 m wcześniej i przy przesiadce np. na autobus przejść ten krótki odcinek do przystanku autobusowego pieszo – mówi Andrzej Zowada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych
Budowa centrum przesiadkowego w Zawodziu to jeden z elementów Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.
- Zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych kilku lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu - pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej, ale także kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Inwestycję w Zawodziu realizuje firma ZUE, która podpisała jako lider konsorcjum wspólnie ze spółką Unibep umowę o wartości 66,4 mln zł brutto. Pierwsi pasażerowie skorzystają z centrum pod koniec 2019 r. Inwestycja obejmuje budowę dworca o powierzchni 365 m kw. (m.in. z zapleczem socjalnym dla kierowców i motorniczych, kioskiem, punktem sprzedaży biletów i toaletami), dwóch parkingów naziemnych dla 275 samochodów, wiaty dla 36 rowerów, wiaty peronowej, miejsc postojowych dla autobusów i punkty Kiss & Ride.
Osiem centrów w planie, pierwszy w Ligocie
W Katowicach podobnych inwestycji planuje się osiem, a cztery z nich powstanie w ciągu 2 najbliższych lat.
- Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki - dodaje prezydent miasta
Pierwszy węzeł przesiadkowy powstanie w Ligocie. Zostanie udostępniony w połowie 2018 roku. Przy węźle w Brynowie kilka dni temu przekazano teren wykonawcom z konsorcjum firm Warbud i Stor (zakończenie inwestycji w III kw. 2019 r.). Kolejny węzeł powstanie przy ul. Sądowej. Będzie obsługiwał kursy dalekobieżne. Trwa procedura przetargowa, w której ofertę złożyły 4 podmioty.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.