10 stycznia tego roku ma wejść na plac budowy wykonawca modernizacji skrzyżowania drogi nr 81 i ul. Armii Krajowej w Katowicach. Wiedzie tamtędy tzw. wiślanka, łącząca miasto m.in. z Mikołowem i Wisłą, a przez Skoczów - z Cieszynem.
Jak poinformował w poniedziałek katowicki magistrat, 10 stycznia na plac budowy wejdzie konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic. Złożona przez to konsorcjum oferta, opiewająca na 67,5 mln zł brutto, w przetargu na to zadanie została uznana na początku listopada br. za najkorzystniejszą.
Projekt obejmuje rozbudowę odcinka DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, powstanie przejazd dla ruchu tranzytowego.
Na realizację inwestycji przewidziano 17 miesięcy. Z budżetu Katowic na 2018 r. wynika, że miasto w tym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach 46,8 mln zł.
Większa kwota - 114,5 mln zł - trafi w tym roku na równoległe przedsięwzięcie dotyczące przebudowy skrzyżowania dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowy prowadzącej do niego drogi nr 86. To jedna z kluczowych arterii w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast. Przetargi ruszyły w czerwcu ub. roku.
W przetargu dotyczącym budowy bezkolizyjnego węzła w Giszowcu i poszerzenia wiodącego do niej odcinka trasy nr 86 od autostrady A4 spłynęło osiem ofert. Otwarto je 8 sierpnia ub.r. Na początku grudnia 2017 r. miasto za najkorzystniejszą uznało najtańszą ofertę - na 233,1 mln zł. Złożyło je konsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud. Dotąd miasto nie informowało o podpisaniu umowy na to zadanie - przewidziane na lata 2018-20.
Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba przedsięwzięcia w marcu ub. roku, gdy zwiększono pulę środków na projekty dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".
Wcześniej środki z tego konkursu w ramach POIiŚ zapewniło już sobie pięć innych miast woj. śląskiego. Dzięki nim Tychy zmodernizują część DK44, Rybnik przebuduje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.