Kupując jednoczłonowe, częściowo niskopodłogowe nowe tramwaje, samorządowa spółka Tramwaje Śląskie wybrała ofertę wozów z mniejszym udziałem niskiej podłogi, lecz znacznie tańszych. Powinny one wyjechać na tory do połowy 2020 roku.
Nowe tramwaje to element wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.
Kupując nowe wozy spółka ogłosiła dwa postępowania. Mniejsze z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Prawo opcji w tym postępowaniu obejmuje do pięciu kolejnych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych.
Kryteriami oceny ofert w tym przetargu są: cena w 77 proc., długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego w 15 proc. i rozwiązania techniczne (związane konstrukcją pantografu i liczbą drzwi) - w 8 proc.
Oferty złożyły firmy Modertrans (28,7 mln zł netto) i H. Cegielski (36,6 mln zł netto - przy większym udziale niskiej podłogi). Tramwaje, które przeznaczyły na realizację zamówienia podstawowego 26,5 mln zł netto, w ostatnich dniach uznały za najkorzystniejszą tańszą z tych ofert.
Złożył ją producent, którego wagony jeżdżą już po górnośląskich i zagłębiowskich torach. To zarówno mocno zmodernizowane stare tramwaje typu 105N, jak i trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy z częściowo niską podłogą (w krótkim środkowym członie).
Tramwaje Śląskie dotąd nie wybrały jeszcze najkorzystniejszej oferty w większym przetargu - na zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m. W przetargu tym Tramwaje zastrzegły prawo opcji zamówienia do pięciu kolejnych tramwajów 25-metrowych.
Oferty w tym przetargu złożyły: konsorcjum Stadler-Solaris oraz spółka Pesa. Opiewają one odpowiednio na: 227,8 mln zł netto oraz 221 mln zł netto (dla zamówienia podstawowego). Budżet zamówienia podstawowego Tramwaje określiły na 213,3 mln zł netto.
Kryteriami oceny są cena w 80 proc., a także rozwiązania techniczne (konstrukcje układu hamulcowego, kół i pantografu) oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego - po 10 proc.
Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma zostać zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.