- Z uwagi na potencjał Iranu o możliwości prowadzenia biznesu w tym kraju zabiegają wszystkie kraje świata i Polska na tym tle jest słabo widoczna. Na szczęście w tym roku w Teheranie uruchomiono biuro Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji Zagranicznych, które od samego początku wspiera nasze tam działania i jest to odczuwalne - mówi w rozmowie z "Trybuną Górniczą" Ryszard Turzański, prezes zarządu Silesia Chamber of Commerce.
Jakie okoliczności zadecydowały o tym, że Silesia Chamber of Commerce zainteresowała się kontaktami biznesowymi z Iranem?
Iranem interesowaliśmy się tak naprawdę od zawsze, mając na uwadze potencjał tego kraju i wspólną historię. A co do okoliczności, to zniesienie sankcji gospodarczych w końcówce 2015 r. spowodowało natychmiastowe przystąpienie naszego zespołu do organizacji misji gospodarczej do Iranu. W 2016 r. byliśmy z polskimi misjami dwa razy, by na początku 2017 r., podczas naszej trzeciej misji, przystąpić do organizacji bardziej zaawansowanych prac w postaci polskiej ekspozycji.
Które branże gospodarki mają największe szanse na owocną współpracę z Iranem?
Iran to ogromny i chłonny rynek wewnętrzny, ale i wielomilionowy rynek państw z Iranem sąsiadujących, liczący w sumie, ponad 400 mln ludzi, którzy jednak się bogacą. To baza dla firm polskich tak naprawdę ze wszystkich branż produkcyjnych. Szczególne szanse mają tu naszym zdaniem maszyny i urządzenia, maszyny rolnicze oraz do produkcji owocowo-warzywnej, kosmetyki polskie i tak zwane dobra luksusowe adresowane do bogatszej grupy odbiorców. Tu liczymy na dobre marki z branży odzieżowej i obuwniczej, bielizny, kosmetyków i biżuterii z bursztynu w złocie itd. Duże szanse mają tu również polskie farmaceutyki i produkty medyczne, które wymagają jednak certyfikacji, w której też pomagamy.
Czy górnictwo również należy do branż, którymi interesuje się biznes w Iranie?
Branża przemysłowa, do której zaliczamy również przemysł wydobywczy, to w Iranie podstawa gospodarki opartej na surowcach. Liczne kopalnie surowców wszelkiego rodzaju o charakterze głębinowym i odkrywkowym przeżywają teraz okres modernizacji i otwarcia na technologie wydobywcze z całego świata. Iran powszechnie wszystkim kojarzy się z jednymi z największych na świecie zasobów węglowodorów, czyli gazu ziemnego i ropy naftowej, a tymczasem są to złoża wszystkich metali, w tym szlachetnych, jak również liczne złoża surowców chemicznych.
Proszę podsumować doświadczenia wynikające z dotychczasowej współpracy z tym krajem.
Przez długie lata z Iranem utrzymywaliśmy kontakty poprzez Azerbejdżan, którym zajmujemy się już ponad czternaście lat. A dlaczego właśnie poprzez Azerbejdżan? Ponieważ Iran przez okres sankcji był krajem niedostępnym, a mieszka w nim ponad 30 mln Azerów blisko spokrewnionych z mieszkańcami Azerbejdżanu, którzy praktycznie wszyscy mają rodzinę w Iranie Północnym. Dało nam to podstawę do podjęcia natychmiastowych działań w Iranie po zdjęciu sankcji w końcowych dniach 2015 r.
Jakie cele przyświecają „POLAND in IRAN Business and Culture Cooperation”?
Z uwagi na potencjał Iranu o możliwości prowadzenia biznesu w tym kraju zabiegają wszystkie kraje świata i Polska na tym tle jest słabo widoczna. Na szczęście w tym roku w Teheranie uruchomiono biuro Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji Zagranicznych, które od samego początku wspiera nasze tam działania i jest to odczuwalne. Problem w tym, że w Iranie jest grupa osób pamiętających polskie inwestycje z czasów lat siedemdziesiątych ub. wieku, ale wiedza o naszych aktualnych możliwościach jest niewielka i mamy tutaj wiele do nadrobienia. Aby jednak uniknąć konfrontacji z Niemcami czy Francją, na międzynarodowych imprezach targowych postanowiliśmy rozpocząć imprezy typowo polskie, gdzie nie będziemy mieli konkurencji i na których Persowie będą mogli skoncentrować się tylko na naszych ofertach. Temu właśnie służy „POLAND in IRAN 2018”, które organizujemy w Teheranie w terminie 20-25 stycznia 2018 r.
Kto może wziąć udział w wystawie?
Zapraszamy firmy z branży przemysłowej, materiałów budowlanych i wyposażeniowych, producentów mebli, oraz, jak wspomniałem poprzednio, branży kosmetycznej i farmaceutycznej. Duże szanse mają też firmy z branży nowych technologii.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.