PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 listopada 2017 14:17 Polska Agencja Prasowa 2,015 odsłon

Bytom: wkrótce plan dla dawnego zakładu kolei wąskotorowych

Sieć kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku, rozwijana od połowy XIX wieku na potrzeby przemysłu, na początku XX wieku należała do największych w Europie
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

W grudniu tego roku ma być gotowa ostateczna koncepcja i plan rewitalizacji terenu i obiektów dawnego zakładu kolei wąskotorowych w Bytomiu. Społecznicy chcą, by to unikatowe miejsce zostało ocalone od zniszczenia i przystosowane do nowych funkcji. Prace mają ruszyć w przyszłym roku.

Sieć kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku, rozwijana od połowy XIX wieku na potrzeby przemysłu, na początku XX wieku należała do największych w Europie. Setki kilometrów torów łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni. Zbudowane pod koniec XIX w. zakłady naprawcze Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej są pozostałością po latach świetności tego typu transportu. Od kilku miesięcy organizowane są konsultacje i warsztaty, poświęcone m.in. koncepcji rewitalizacji tego terenu. W dyskusji przedstawiono ponad 50 różnych propozycji, spośród których ma wyłonić się ostateczny plan.

Wśród wiodących pomysłów jest adaptacja obiektów dawnych zakładów kolei wąskotorowych m.in. na cele kulturalno-artystyczne, ekspozycyjno-wystawowe oraz prezentacyjno-targowe. Teren jest na tyle uniwersalny, że mogłyby tam odbywać się zarówno imprezy masowe, jak i bardziej kameralne - teatralne, taneczne czy muzyczne. Oprócz stałych wystaw część przestrzeni miałaby służyć wystawom i prezentacjom czasowym, a także np. organizacji konferencji czy warsztatów. W miejscu dawnej łaźni może powstać hostel, w dawnym budynku wagonowym - restauracja z ogródkiem, a w budynku magazynowym - dwa bary: stały oraz uruchamiany na czas określonych wydarzeń.

Kluczowe dla przyszłego kształtu całego terenu jest właściwe zagospodarowanie ogromnej hali głównej nr 2, pierwotnie przeznaczonej na warsztaty naprawcze, będące w stanie obsłużyć technicznie nawet 25 dwuosiowych wagonów kolejowych. Pasjonaci kolei wąskotorowych, kolejnictwa czy zabytkowych samochodów i motocykli podkreślają, że dla zachowania dziedzictwa śląskich wąskotorówek ważne jest zachowanie charakteru hali, w której funkcje warsztatowo-naprawcze mają być połączone z wystawowymi. Obiekt mógłby dołączyć do Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego. Kilka mniejszych pomieszczeń dawnych warsztatów ma służyć działalności dydaktyczno-warsztatowej, także dla osób niepełnosprawnych oraz wykluczonych społecznie.

Teren, nazywany Rozbanką (od śląskiego słowa "banka", czyli pociąg, i Rozbarku, czyli dzielnicy Bytomia, gdzie znajdują się dawne zakłady), ma również służyć młodzieży. Wśród propozycji jest stworzenie miejsca do jazdy na rolkach oraz tzw. escape room, czyli pokoju zagadek - to realna wersja popularnych gier komputerowych.

Ze względu na brak odpowiedniego miejsca, we wstępnej koncepcji nie wzięto natomiast pod uwagę parku linowego i skateparku. Powstać ma natomiast dwukierunkowa trasa rowerowa prowadząca na teren dawnych zakładów. Całość powinny uzupełniać tereny zielone z ławkami oraz parking. Plan zakłada, że olbrzymi piłkarski mural, wykonany na betonowym ogrodzeniu obiektu, zostanie zachowany i będzie miał nowe miejsce we wschodniej granicy planowanej inwestycji.

W Bytomiu planowanie procesu rewitalizacji (także odnośnie Rozbanki) odbywa się zgodnie z wymyśloną w Wielkiej Brytanii metodą "Planning for real". W tej formule mieszkańcy są zapraszani do dyskusji dotyczącej jakości życia na danym terenie i postulowanych działań. Jednym z etapów tego procesu jest np. umieszczanie pomysłów na budowanych w tym celu makietach.

W tym tygodniu w Bytomiu odbyło się kolejne z cyklu spotkań konsultacyjnych, prowadzonych przez Fundację Napraw Sobie Miasto, która w grudniu, podczas otwartego spotkania, przedstawi wypracowaną ostateczną koncepcję funkcjonowania obiektu oraz plan działania. Według informacji bytomskiego magistratu prace rewitalizacyjne mają ruszyć w przyszłym roku.

Wypracowywanie modelowych działań w ramach pilotażu rewitalizacji Bytom powinien zakończyć do końca 2018 r. Później miasto przygotuje specjalny raport, który trafi do opracowywanej przez ministerstwo internetowej platformy Centrum Wiedzy o Rewitalizacji. W założeniach wypracowane przez samorządy Bytomia, Łodzi i Wałbrzycha tzw. dobre praktyki rewitalizacyjne będzie można zastosować w innych polskich miastach.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, których pozostałościami są dawne bytomskie zakłady naprawcze oraz kolejka łącząca Bytom z Miasteczkiem Śląskim, od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • IVSEJ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,483 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]