Trzy z sześciu śluz Kanału Gliwickiego, na który wrócił w ostatnich miesiącach transport śródlądowy, są modernizowane. Remonty dwóch śluz już zakończono. Ostatnia czeka na wyłonienie wykonawcy prac.
Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy port Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, przez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.
Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.
Na początku lipca br. odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu.
14 lipca br. na Kanał Gliwicki wypłynęły pierwsze od pięciu lat barki wiozące węgiel. Dowiozły one próbnie tą drogą wodną i dalej Odrą węgiel do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu. Pod koniec lipca umowę umożliwiającą wodny transport z Gliwic do Wrocławia ok. 20 tys. ton węgla miesięcznie podpisali przedstawiciele grupy OT Logistics, dysponującej m.in. własnymi barkami i pchaczami, oraz Śląskiego Centrum Logistyki, operatora Portu Gliwice.
Głównym utrudnieniem jest stan techniczny kanału. Przez lata powojennej eksploatacji uległ on dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.
Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r. Równolegle przedstawiciele zarządzającego tą drogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) koordynowali modernizacje śluz w Łabędach i Dzierżnie. Umowy z wybranym w 2012 r. wykonawcą prac w tych obiektach zostały jednak wypowiedziane - dla Łabęd w marcu 2016 r., a dla Dzierżna - w czerwcu br.
Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczka gliwickiego RZGW Linda Hofman, prace na śluzie Łabędy są obecnie kontynuowane - po zakończeniu procedury wyboru wykonawcy. Pod koniec października br. zostało nim przedsiębiorstwo POM, które ma ukończyć inwestycję latem 2018 r. Umowa RZGW z tą spółką opiewa na niespełna 10,4 mln zł.
Zakres prac obejmuje m.in. zakończenie remontu komory południowej śluzy oraz kompleksowe prace w bliźniaczej komorze północnej. Całość robót jest prowadzona w taki sposób, aby w najbliższym sezonie nawigacyjnym żegluga odbywała się już zmodernizowaną komorą południową.
Hofman zapewniła też, że kontynuowany będzie remont śluzy Dzierżno.
- W tej chwili trwa procedura mająca na celu wyłonienie nowego wykonawcy, który dokończy tę inwestycję - powiedziała PAP rzeczniczka RZGW.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.