Indyjski koncern Adani po 8 latach procesów wygrał walkę z ekologami w australijskich sądach o zgodę na budowę kopalni węgla energetycznego Carmichael na północy Basenu Galilei w staniem Queensland.
Ma to być jedna z największych kopalń na świecie, w której surowiec będzie się wydobywać zarówno metodą odkrywkową, jak i podziemną. Planowane wydobycie ma wynieść 60 mln t w roku. Kopalnia ma produkować węgiel przez 60 lat. Łącznie ma w tym czasie wydobyć 2,3 mld t.
Wielką inaugurację inwestycji Adani Mining pokrzyżowała ...pogoda. Ze względu na deszcze nie odbyły się dwie uroczystość – rozpoczęcia budowy kopalni oraz budowy linii kolejowej. Ceremonie otwarcia projektów odwołano, mimo że miał w niej wziąć udział główny prezes koncernu Adani, Gautam Adani. Miał on na zachód od miasta Morandach zainaugurować roboty przy linii kolejowej mającej połączyć kopalnie z portami załadunkowym w Hay Point i Abbot Point. Nowa linia ma mieć prawie 190 km i ma się połączyć z istniejącym szlakiem kolejowym Goonyella. Wydobycie ma trafić przede wszystkim do Indii.
Mimo wygranej w sądach kłopoty się Adani Mining jeszcze nie zakończyły, a to dlatego, iż partia Zielonych zapowiedziała, że będzie robić wszystko, aby zatrzymać rozpoczęcie budowy kopalni Carmichael. Nie jest to w smak lokalnym społecznościom na wschodnim wybrzeżu Queensland, które liczą na poprawę sytuacji gospodarczej i zatrudnieniowej. Miasta Rockhampton i Townsville zostały wybrane za bazę pracowniczą dla kopalni Carmichael. Z lotnisk tych miast startowałby samoloty z górnikami pracującymi w sytemie fly in – fly out. Samorządy Rockhampton i Townsvile przeznaczyły na budowę pasa lotniska w rejonie planowanej kopalni 30 milionów dolarów.
Zarząd Adani potwierdził, że regionalne biur będzie w Townsvile, biura linii kolejowej i portu będą w Bowen, a firmy świadczące usługi serwisowe będą miały siedzibę w Mackay. Poza tym pozostałe centra serwisowe będą w Townsvile, Charters Towers, Rockhampton, Emerald, Clermont i Moranbach.
Koncern Adani planuje podział 2200 miejsc pracy pomiędzy Rockhampton a Townsvile, a pozostałych 624 stałych miejsc pracy rozdzielić pomiędzy miasteczka regionu.
Lokalna firma AusTrak zabezpieczyła już 82 mln dolarów na kontrakt na dostawy podkładów kolejowych.
Budowa tej kopalni przez firma Adani stała się w ostatnich dniach elementem rozgrywki politycznej pomiędzy Partią Pracy a liberałami.
W walce o głosy w wyborach 25 listopada bm. ostatnio wyborach stanowych Partia Pracy a właściwie premier rządu w Queensland ostatnio ogłosiła, że jej nie zajmie stanowiska w sprawie federalnego programu oceny projektu budowy kopalni Adani. Rząd stanowy Queensland nie poprze udzielenia Adani miliarda dolarów pożyczki przez północno-australijską fundację infrastruktury. Premier tego rządu Annastacia Palaszczuk powiedziała, że jej rząd zatwierdził projekt kopalni, ale wg niej Adani nie potrzebuje pożyczki. Liberałowie w takim podejściu Podlaszczuk widzą zagrożenie tysięcy miejsc pracy.
Wygląda na to, że Adani będzie musiała szukać pieniędzy na budowę w linii kolejowej w innych źródłach. A nie będzie to łatwe w dzisiejszych czasach, w których banki nie chcą udzielać kredytów na budowę kopalń i infrastruktury dla nich.
Koncern Adani jest największą firmą produkującą energię w Indiach. Jest właścicielem elektrowni, portów, kopalń w Indii i w Australii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.