Wspólny z zarządcą kolejowej infrastruktury przetarg na zaprojektowanie przebudowy stacji w centrum Dąbrowy Górniczej i przystanku w dzielnicy Gołonóg, a także ich otoczenia, koordynuje dąbrowski samorząd. Powstać mają m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.
Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej - na linii kolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami. Zamknięty niedawno zabytkowy budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w ostatnich latach, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.
Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym jedna z odnóg kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).
W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum oraz Gołonogu oraz zagospodarowania przyległych terenów. Kilka miesięcy później dąbrowski samorząd uzgodnił z PLK przygotowanie założeń do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Efektem są założenia ogłoszonego pod koniec października przetargu.
Przetarg ten podzielony jest na dwa zadania dotyczące: stacji w centrum i przystanku w Gołonogu; w każdym z nich wykonawca wykona projekty dla miasta oraz PLK.
Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingami typu park&ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), parkingami dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz jego połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.
Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie połączony z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.
Dąbrowa Górnicza zamówi też zaprojektowanie nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi - aby utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.
Pod kątem stacji kolejowej w centrum PLK będzie oczekiwała zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch nowych peronów wyspowych z torami - odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać ma też nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami, a także nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.
Pod kątem przystanku w Gołonogu miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i zadaszonymi parkingiem na 50 rowerów. Powstać ma też układ komunikacyjny wiążący centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.