Trzeci co do wielkości dostawca energii elektrycznej w Polsce przedstawił w tym tygodniu wyniki finansowe za pierwszą połowę 2017 r. Grupa Energa zwiększyła przychody, zysk i liczbę klientów, choć na giełdzie jej akcje notują ostatnio spore wahania.
Po I półroczu Grupa Energa odnotowała wzrost zysku netto o 34 proc., a także wyższe przychody i poziom EBITDA (czyli zysku operacyjnego przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją). Tradycyjnie motorem rozwoju Grupy był segment dystrybucji, który wypracował EBITDA w wysokości 930 mln zł (10 mln zł więcej niż rok wcześniej), mimo negatywnego wpływu niższej taryfy dystrybucyjnej i wyższych kosztów utrzymania. Pozytywny wpływ na wynik segmentu, zwłaszcza w II kwartale, miała też wyższa marża na dystrybucji będąca efektem korzystnej struktury sprzedaży. Dystrybucja jest niezmiennie kluczowa dla wyniku całej Grupy – w pierwszej połowie roku odpowiadała za 81 proc. jej EBITDA.
W pierwszej połowie roku Energa osiągnęła blisko 5,2 mld zł przychodów - o 5 proc. więcej niż rok wcześniej i wypracowała zysk netto w wysokości 488 mln zł - o 34 proc. wyższy od oczyszczonego z odpisów wyniku roku ubiegłego. EBITDA wyniosła 1 143 mln zł i była wyższa o 53 mln zł.
Sukces w trudnym otoczeniu
- Pierwsze półrocze należy uznać zdecydowanie za udane. Grupa rozwija się we właściwym tempie, zgodnie z przyjętą strategią. Mimo trudnego otoczenia zewnętrznego, mamy wyraźnie lepsze wyniki niż rok temu. Bezpieczeństwo energetyczne i szansę na zwiększenie przychodów widzimy nie tylko w nowych źródłach konwencjonalnych, ale także w lepszym bilansowaniu produkcji OZE. Dlatego jesteśmy liderami magazynowania energii i usług DSR (Demand Side Response). Drugie półrocze rozpoczęliśmy z solidnym buforem finansowym, także dlatego, że skutecznie wydeptujemy własną ścieżkę rozwoju w silnie wpływającym na nas otoczeniu regulacyjnym i administracyjnym – twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu Energa SA.
Wyniki lepsze od spodziewanych osiągnął segment sprzedaży. Rozwijając nowe produkty uzyskał w pierwszym półroczu niemal 40 tys. nowych klientów - prawie cztery razy więcej, niż utracił na rzecz innych sprzedawców. Dzięki temu liczba klientów Energa Obrót przekroczyła, po raz pierwszy w historii, 3 mln. W gronie pozyskanych partnerów biznesowych znalazł się m.in. PKP Intercity. Nie jest to jednak jedyny sukces w branży kolejowej. Dzień po ogłoszeniu danych finansowych Grupa poinformowała o wygraniu przez Energa Obrót, trzeci raz z rzędu, przetargu na dostawy energii elektrycznej dla PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Był to jeden z największych konkursów ogłoszonych do tej pory w Polsce, o wartości 160 mln zł, opiewający na blisko 600 GWh. Dotyczył ponad szesnastu tysięcy punktów poboru energii elektrycznej na terenie całego kraju, o które Energa rywalizowała z PGE i Eneą.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Wszyscy się bogacą na węglu tylko nie kopalnie.