W Zimnej Wódce w gminie Ujazd w województwie opolskim otwarto w czwartek (29 czerwca) fabrykę półosi napędowych niemieckiego holdingu IFA Rotorion. Dzięki inwestycji wartej 100 mln euro powstanie pół tysiąca nowych miejsc pracy. Trwa rekutracja.
Zakład produkcyjny i centrum badań i rozwoju w Zimnej Wódce należy do IFA Powertrain Polska, spółki należącej do niemieckiego przedsiębiorstwa z branży automotive IFA Rotorion. Na działce o powierzchni 13 ha wchodzącej w skład Katowickiej SSE w ciągu roku wybudowano hale o powierzchni 33 tys. m.kw.
- To powierzchnia równa trzem boiskom piłkarskim - mówił na otwarciu zakładu dr Robert Gutsche, dyrektor zarządzający IFA Rotorion Holding Gmbh.
Osie do mercedesów
- IFA Polska jest kamieniem milowym dla całej Grupy IFA. Dzięki produkcji półosi napędowych dywersyfikujemy nasze portfolio produktów, otwieramy sobie drzwi na rynek elektromobilności, uniezależniając się od produkcji typowych dla pojazdów z silnikiem spalinowym - podkreślił Robert Gutsche.
Pierwsze linie produkcyjne już rozpoczęły pracę. Na starcie produkcji, w najbliższych tygodniach, firma zamierza produkować w Ujeździe ok. 2 tys. półosi dziennie, a w 2019 r. - 12 tys. półosi dziennie.
- Nasze produkty z Polski będą montowane w niemieckich pojazdach typu premium - powiedział Gutsche. Klientem, który zapewnił podstawowy portfel zamówień dla fabryki w województwie opolskim, jest Daimler. W zakładzie mają być produkowane półosie w szczególności dla samochodów Mercedes Benz klasy C, E i S.
Badania dla e-mobilności
Podczas otwarcia Gutsche podał też, że w zakładzie prowadzona będzie nie tylko produkcja, ale też prace badawcze. Uruchomione ma tu zostać centrum badań i rozwoju, w którym będą badane m.in. półosie do samochodów elektrycznych.
Centrum badawcze IFA w Ujeździe dofinansowane ma być z unijnych pieniędzy zarezerwowanych dla przedsiębiorców w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Obecny na otwarciu zakładu firmy wicemarszałek województwa opolskiego Roman Kolek powiedział, że takie wsparcie firma dostanie w ramach przeprowadzonego w ub. roku przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) naboru na innowacje. Firma złożyła w nim wniosek na dotację na stworzenie działu B+R oraz realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych nad ultra cichą półosią o zwiększonym momencie obrotowym z przeznaczeniem dla elektrycznych samochodów przyszłości. Po pozytywnej weryfikacji wniosek IFA został wybrany do dofinansowania kwotą ponad 9 mln zł.
IFA - historia i współczesność
Grupa IFA należy do największych światowych producentów wałów napędowych dla branży motoryzacyjnej. Zatrudnia łącznie ok. 2,5 tys. pracowników w ośmiu zakładach produkcyjnych i centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie, w tym w Handelsleben w Niemczech, Charleston (USA) oraz w Szanghaju (Chiny). Koncern produkuje m.in.: wały napędowe, półosie, przeguby i inne komponenty dla takich producentów aut jak Mercedes, Volkswagen, BMW, Ford, GM, Porsche czy Ferrari. Firma rozwija też usługi w obszarze techniki napędowej oraz lekkich konstrukcji. W ubiegłym roku spółka osiągnęła obroty wynoszące około 600 mln euro.
Marka IFA pochodzi z lat 1948-1991, gdy w Niemieckiej Republice Demokratycznej (dziś wschodnie landy RFN) działało Zjedoczenie Przemysłowe Zakładów Budowy Pojazdów, czyli Industrieverband Fahrzeugbau (w skrócie IFA). IFA produkowała rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe. Część z nich nosiła markę IFA (głównie samochody ciężarowe oraz wczesne samochody osobowe), większość była oznaczana markami produkujących je przedsiębiorstw (jak MZ, Wartburg, Trabant, Barkas, Robur).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.