Odbudowa przemysłu stoczniowego, rozwój polskich portów i żeglugi śródlądowej to zadania priorytetowe i strategiczne dla polskiego rządu - podkreślała premier Beata Szydło w czwartek w Szczecinie, otwierając tegoroczny Kongres Morski.
- Dla polskiego rządu kwestia odbudowy, rozwoju i wsparcia przemysłu stoczniowego, rozwoju polskich portów i żeglugi śródlądowej jest zadaniem priorytetowym i strategicznym, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i wymiarze bezpieczeństwa, niezależności i suwerenności naszej ojczyzny - powiedziała Szydło, wzbudzając oklaski wśród uczestników Kongresu.
Obecny rząd odbudowuje przemysł stoczniowy; likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie, mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią - podkreśliła Szydło.
- Jakże niezrozumiałe dla polskiego społeczeństwa były decyzje koalicji rządowej PO-PSL o likwidacji polskich stoczni, kiedy w innych krajach ten przemysł się rozwijał - podkreśliła premier.
- Likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie. Mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią, nie będę już pytać, dlaczego to zrobiono, ale dzisiaj mogę powiedzieć z satysfakcją, że obecny polski rząd odbudowuje przemysł stoczniowy i stawia go, jako jeden z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki - powiedziała Beata Szydło.
Jak mówiła szefowa rządu, "przemysł stoczniowy to nie tylko ważny dział polskiej gospodarki, to nie tylko miejsca pracy dla tysięcy osób i duma polskiej myśli technicznej".
- Przemysł stoczniowy to również symbol przemian, symbol polskiej drogi do wolności, walki o godność i sprawiedliwość społeczną, symbol polskiej niepodległości - zaznaczyła.
- Dziś przywracamy polskiemu przemysłowi stoczniowemu dawną świetność, starając się w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w ludziach - powiedziała Szydło.
- Aby produkcja statków odbywała się w sposób bardziej konkurencyjny, wprowadziliśmy ustawę stoczniową; zerowa procentowa stawka VAT na produkcję, import części i wyposażenia dla statków morskich to nasza odpowiedź na oczekiwania przedsiębiorców - dodała.
Jej zdaniem, elementem odbudowy przemysłu stoczniowego jest także ratowanie przed upadkiem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie.
Szydło zwróciła też uwagę na istotną rolę śródlądowego transportu wodnego.
- Czynimy również starania, aby przywrócić żeglugę śródlądową na polskich rzekach. Transport śródlądowy może i powinien być istotną gałęzią w naszym kraju. Ze względu na warunki geograficzne mamy ku temu możliwości i jest on bardziej ekologiczny, tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy - powiedziała.
Jak dodała, rozwój śródlądowego transportu wodnego może ponadto wpłynąć na społeczny i gospodarczy rozwój miejscowości i regionów, leżących nad drogami wodnymi o istotnym znaczeniu transportowym.
Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych zakłada rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu - powiedziała premier. Według niej, działania rządu mają szerszy kontekst i wpisują się w bezpieczeństwo kraju.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.