REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
2 maja 2017 08:11 Polska Agencja Prasowa

Tramwaje Śląskie: nasze podstacje mogłyby ładować elektrobusy

Spółka Tramwaje Śląskie dysponuje 33 podstacjami i mocą zamówioną na poziomie ponad 20 GW
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Wykorzystanie ponad trzydziestu tramwajowych podstacji w konurbacji katowickiej do ładowania elektrycznych autobusów miejskich, a także innych pojazdów o tym napędzie, proponuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

O możliwości wykorzystania infrastruktury tramwajowej na rzecz upowszechnienia pojazdów elektrycznych mówił podczas niedawnych Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler. Nawiązał przy tym do zamówień autobusów elektrycznych, jakie realizują lub przygotowują przewoźnicy z Sosnowca i Katowic.

Opisując system zasilania ponad 300 km torów Tramwajów Śląskich Freisler zaznaczył, że spółka dysponuje 33 podstacjami i mocą zamówioną na poziomie ponad 20 GW.

- Ta sieć to coś, w oparciu o co można i należałoby budować w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej całą sieć zasilania pojazdów elektrycznych, które oprócz Tramwajów Śląskich będą na tych drogach pojawiały się coraz częściej - uznał.

- To jest nasza oferta tramwajowa dla całej kwestii związanej z elektromobilnością - dodał Freisler.

Dopytywany o szczegóły członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor tej spółki ds. inwestycji i infrastruktury Bolesław Knapik powiedział PAP, że spółka może zwiększyć wartość mocy zamówionej, a także niewielkimi nakładami przystosować posiadane podstacje do dodatkowego olicznikowania i zasilania autobusów elektrycznych podczas przerw w ich kursach.

- Na razie jednak w tej chwili, choć to podobno ma się zmienić w tym roku, nie mamy np. koncesji na obrót energią. Moglibyśmy tu wprawdzie próbować rozmawiać z Urzędem Regulacji Energetyki, że będziemy tę energię dystrybuować określonym odbiorcom po kosztach zakupu i eksploatacji, ale to należałoby raczej jednoznacznie uregulować prawnie - uznał Knapik.

Wdrożenie podobnego rozwiązania rozważa Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie, które - jako operator - obsługuje zarówno komunikację tramwajową, jak i autobusową. Już wcześniej krakowskie MPK sygnalizowało jednak niezgodność propozycji m.in. z obecnym prawem energetycznym. Z kolei budowę niezależnych stacji ładowania utrudniają inne przepisy.

Dyrektor Tramwajów Śląskich ds. inwestycji i infrastruktury wskazał też, że w ramach przygotowanego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej spółka chce m.in. zbudować co najmniej trzy, a prawdopodobnie cztery nowe podstacje. Jeżeli miałyby one być wykorzystywane także w szerszym zakresie, niż zasilanie tramwajów, dobrze byłoby je zaprojektować w taki sposób od podstaw.

Knapik zaznaczył, że dotąd żaden z przewoźników autobusowych nie kontaktował się z Tramwajami Śląskimi w tej sprawie.

Na terenie konurbacji katowickiej na autobusy elektryczne zdecydowali się dotąd należący do samorządów operatorzy komunikacji miejskiej z Sosnowca oraz Katowic. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu finalizuje przetarg na trzy 12-metrowe wozy o tym napędzie. Z kolei Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach planuje kupić do 2020 r. 20 autobusów elektrycznych - po 10 w latach 2017-18 oraz w latach 2019-2020.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicze pensje pozostaną nietknięte – jest porozumienie
21 marca 2025
20.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]