Na przyszły rok samorząd Katowic planuje ogłoszenie przetargów na budowę trzech kolejnych węzłów przesiadkowych: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna - w południowych dzielnicach miasta. Uzupełnią one inwestycje, których realizacja rozpoczęła się w tym roku.
Podczas środowej (26 kwietnia) debaty zorganizowanej w ramach Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu naczelnik wydziału transportu katowickiego magistratu Bogusław Lowak przypomniał, że miasto zaplanowało budowę swojego systemu węzłów przesiadkowych w dwóch etapach.
W pierwszym etapie, którego realizacja już się rozpoczęła, przewidziano budowę m.in. dwóch węzłów przesiadkowych typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Obecnie obie te zaprojektowane już inwestycje są na etapie przetargów na wykonawców.
Kolejny węzeł, Sądowa - w centrum miasta, ma przede wszystkim integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Z kolei węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma głównie służyć łączeniu komunikacji miejską z koleją (tu również rozpoczął się już przetarg).
W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Obecnie węzły te są projektowane, np. w przypadku węzła Podlesie samorząd zbierał w dniach 5-19 kwietnia br. opinie mieszkańców na swojej internetowej platformie konsultacji społecznych.
Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma być współfinansowany funduszami europejskimi z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał już łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.
Środki ZIT - w zamierzeniu katowickiego samorządu - mają też wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.
Projekt dotyczący węzła Sądowa został natomiast zgłoszony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA - komplementarnym do ZIT).
Według informacji podawanych przez miasto wraz z ogłaszaniem dotychczasowych przetargów koszt budowy węzła Zawodzie oszacowano na 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł w Ligocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.