Ponad 762,5 tys. osób przyjechało w ubiegłym roku do Katowic, by uczestniczyć w rozmaitych konferencjach i wydarzeniach biznesowych. W sumie uczestnicy konferencji wydali w mieście ponad 116,2 mln zł - wynika z raportu o turystyce biznesowej w Katowicach.
Zaprezentowany we wtorek (14 marca) raport powstał w oparciu o badania uczestników organizowanych w Katowicach spotkań konferencyjnych, prowadzone przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego, we współpracy z katowickim samorządem.
Samorządowcy oceniają, że wyniki raportu potwierdzają, iż Katowice są przygotowane do organizowania i obsługi spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. W odniesieniu do 2015 r. liczba osób, które odwiedziły stolicę Górnego Śląska, w związku z organizowanymi tu konferencjami czy targami, wzrosła o ok. 180 tys., czyli prawie o 31 proc. (wobec niespełna 582,5 tys. osób w roku 2015).
- To pokazuje, że sprawdza się nasza, konsekwentnie realizowana, strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W tym roku w Katowicach odbędzie się prestiżowy WOMEX, czyli Targi Muzyki Świata, jesteśmy także najpoważniejszym kandydatem do organizacji Szczytu Klimatycznego ONZ w 2018 r. - skomentował we wtorek prezydent Katowic Marcin Krupa.
Według samorządowców, tysiące gości w niespełna 300-tysięcznych Katowicach to realne zyski dla miasta i mieszkańców - rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy handlowcy. Z raportu wynika, że w ubiegłym roku uczestnik konferencji, korzystający z noclegu, wydał średnio w Katowicach 534,30 zł (w tym średnio 279,80 zł na nocleg), natomiast ci, którzy w mieście nie nocowali, ale np. zrobili zakupy czy zjedli obiad, zostawili tu średnio 161,82 zł.
Przeciętne obłożenie pokoi hotelowych w katowickich obiektach w 2016 r. wyniosło około 65 proc., co w porównaniu z rokiem 2015 oznacza wzrost o 5 proc.
Średnio każdy uczestnik konferencji wydał w Katowicach 187,90 zł, czyli prawie 14 zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o prawie 8 proc.). Średnia nie jest do końca miarodajna, ponieważ prawie 40 proc. uczestników badania nie wydało w Katowicach ani złotówki; wprawdzie, jadąc na konferencję, kupowali paliwo, bilety czy inne usługi, ale w innych miastach.
Uśredniając wydatki tych, którzy - nie nocując w stolicy Górnego Śląska - coś w Katowicach kupili, oraz pozostałych, wypada 77,22 zł na osobę - to przeciętna kwota wydana przez osobę, która przyjechała do miasta na jednodniową konferencję. Łączne wydatki wszystkich uczestników katowickich spotkań w 2016 r. autorzy raportu oszacowali na ponad 116 mln zł, wobec blisko 78,3 mln zł rok wcześniej.
- Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych, chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata, czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic - ocenił prezydent Krupa.
Otwarte w marcu 2015 r. Międzynarodowe Centrum Kongresowe było w ubiegłym roku gospodarzem 220 spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych, w których wzięło udział blisko 530,7 tys. uczestników. Oznacza to, że obiekt szybko stał się najpopularniejszym miejscem organizacji tego typu imprez w mieście i całej aglomeracji katowickiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.