Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie prowadzi dialog techniczny ws. zakupu nowych tramwajów. Bierze w nim udział kilku potencjalnych dostawców. To procedura mająca dać wiedzę, jak najlepiej sformułować zamówienie przetargowe w celu zakupu nowych wozów.
Będzie to jedna z części wartego ok. 885 mln zł projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Prowadzi go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada ogółem m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup 44 tramwajów.
Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, dobiegający już końca dialog techniczny ws. zakupu tramwajów to jeden z pierwszych elementów realizacji projektu. Cel dialogu to zebranie informacji, które pozwolą możliwie optymalnie określić założenia konstrukcyjne planowanych do kupienia jednoczłonowych tramwajów jedno- i dwukierunkowych.
Wśród tych założeń są kwestie m.in. jak największego udziału niskiej podłogi w stosunku do całkowitej powierzchni przedziału dla pasażerów stojących, konstrukcji wózków napędowych i poszczególnych podzespołów mających wpływ na gabaryty wagonu, rozplanowania jego wnętrza oraz spełnienia wymagań tzw. skrajni kinematycznej wagonów i budowli (chodzi o to, by zamówione tramwaje zmieściły się np. w istniejących peronach przystankowych)
Podczas spotkań odbywających się oddzielnie z poszczególnymi dostawcami przedstawiciele Tramwajów dowiadują się m.in. o najlepszych, najnowszych dostępnych rozwiązaniach; dostawcy określają przy tym swoje możliwości. Po zakończeniu wszystkich spotkań spółka przeanalizuje zebrane informacje. Wnioski zostaną zawarte w zamówieniu przetargowym.
Pierwszym przedsięwzięciem w obecnym projekcie Tramwajów Śląskich jest modernizacja odcinka torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Chodzi o fragment torów o długości 900 metrów wzdłuż ul. Niedurnego, od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej. Wykonawcą zostało przedsiębiorstwo TOR-KRAK. Umowę podpisano 16 lutego, a roboty powinny potrwać od tego czasu osiem miesięcy.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami cały warty 885 mln zł projekt został podzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej.
Zakres prac objętych pierwszym etapem projektu został określony w ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze przetargowej na wybór inżyniera kontraktu - dla zadań pierwszego etapu. Z ogłoszenia wynika, że cztery części I etapu projektu obejmą prace szacowane na 369,8 mln zł.
W pierwszej części pierwszego etapu projektu ujęto: modernizacje odcinków linii w ciągu ul. 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców w Chorzowie, ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej, wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie oraz modernizację torowisk na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.
W drugiej części zawarto: budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II, przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, ul Będzińskiej, Mariackiej, Żeromskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu, a także ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.