REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 lutego 2017 08:16 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 12.9 tys. odsłon

Górnictwo: Famur poprawił wyniki

Na wyniki Grupy Famur spory wpływ miał wzrost eksportu będący konsekwencją wdrażanej strategii „Go Global”
fot: Maciej Dorosiński/ARC

Grupa Famur opublikowała w poniedziałek (20 lutego) skonsolidowany raport kwartalny podsumowujący wyniki spółki za cztery kwartały 2016 r. Wartość przychodów ze sprzedaży wyniosła w tym czasie 1,03 mld zł, wobec 801,0 mln zł w 2015 r. Znacząco wzrósł także zysk netto, który wyniósł 93,8 mln zł, a EBITDA 238,6 mln zł.

W czwartym kwartale 2016 r. Famur i jego spółki zależne uzyskały ponad 304 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 64 proc. w stosunku do porównywalnego okresu 2015 r. Dzięki temu przychody Grupy w całym 2016 r. wyniosły 1,03 mld zł, wobec 801,0 mln zł w 2015 r. Wraz ze wzrostem przychodów znacząco zwiększył się także zysk netto, który w okresie sprawozdawczym wyniósł 93,8 mln zł, w stosunku do 50,7 mln zł w roku wcześniejszym. Wartość EBITDA wyniosła z kolei 238,6 mln zł i była wyższa o 30 proc. w ujęciu rok do roku.

Na wyniki wpływ miał spory wzrost eksportu będący konsekwencją wdrażanej strategii „Go Global”. Sprzedaż Grupy Famur poza granice naszego kraju za 12 miesięcy 2016 r. stanowiła 30 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem, a w wartościach nominalnych osiągnęła poziom 304 mln zł, wykazując wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego aż o 40 proc.  Najważniejszym rynkami zagranicznymi dla Grupy były w 2016 r. Rosja oraz kraje Wspólnoty Niepodległych Państw i Unii Europejskiej. Natomiast coraz ważniejszym kierunkiem współpracy zagranicznej są rynki wschodzące, w szczególności Indonezja, Wietnam, Indie, Mongolia, Turcja, kraje bałkańskie, a także państwa Ameryki Południowej i Bliskiego Wschodu.

Rozwój segmentu surface
Istotny wpływ na wyniki Grupy Famur w 2016 r. miał również wzrost sprzedaży w segmencie surface, obejmującym górnictwo odkrywkowe, usługi dla górnictwa oraz urządzenia przeładunkowe. Udział przychodów z tego obszaru w przychodach ze sprzedaży ogółem wzrósł z 20 proc. do 28 proc. w stosunku do danych za 2015 r. W obrotach segmentu powierzchniowego istotny udział mają kontrakty realizowane przez spółkę Famur Famak, w szczególności zaprojektowanie i wyprodukowanie systemów nawęglania dla polskich elektrowni w Opolu i Kozienicach, dostawa układu przeładunkowego dla klienta słowackiego oraz realizacja kontraktu dla terminalu przeładunkowego EMO w Holandii.

Aby kontynuować rozwój segmentu surface podjęto decyzję o inwestycjach w rozbudowę jego mocy wytwórczych. Grupa Famak znajduje się w procesie nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Famago Sp. z o.o. w upadłości oraz złożyła ofertę na nabycie Spółki Fugo Zamet Sp. z o.o. Zakończenie sukcesem tych procesów umożliwiłoby pozyskanie nie tylko unikatowego w skali kraju parku maszynowego, ale przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych. W przypadku ich zrealizowania, inwestycje te w znaczący sposób wzmocnią potencjał techniczny Grupy Famak, a także pozwolą na skonsolidowanie w jej zakresie producentów zarówno sprzętu przeładunkowego, jak i urządzeń dla kopalni odkrywkowych. Jednocześnie Famur podjął decyzję o podniesieniu kapitału w Famaku o kwotę 40 mln zł, w celu sfinansowania tych inwestycji i wzmocnienia bilansu tego segmentu, co powinno umożliwić pozyskanie niezbędnych limitów gwarancyjnych i kredytowych dla realizacji nowych kontraktów.

Wyższe marże
W segmencie górnictwa podziemnego (underground) znacząco wzrosła marża na sprzedaży z 7,3 proc. w 2015 r. do 16,1 proc. w 2016 r. Na przychody tego segmentu największy wpływ miały realizowane kontrakty zagraniczne, sprzedaż zarówno nowych, jak i modernizacja istniejących sekcji obudów ścianowych, dostawa kompleksów ścianowych, dzierżawy kombajnów wraz z obsługą serwisową.

Zarówno w segmencie underground, jak i surface, Grupa Famur osiągnęła w 2016 roku wyższe marże na sprzedaży niż w porównywalnym okresie 2015 r.

Jednym z kluczowych zdarzeń w okresie sprawozdawczym było nabycie w grudniu 2016 r. przez TDJ, jednostkę pośrednio dominującą nad Grupą Famur większościowego pakietu akcji Kopeksu. Z tego powodu zarząd Famuru rozpoczął prace nad integracją aktywów Grupy Kopex. Celem jest zakończenie procesu integracji do końca 2017 r.  

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • RNZRF
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.1 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]