Dwie ważne dla woj. śląskiego drogi - DTŚ Wschód i bytomska BeCeTka - nie zostaną zbudowane przy wsparciu obecnych środków unijnych - poinformował w poniedziałek (13 lutego) marszałek tego regionu. Wnioski o ich dofinansowanie z UE zostały odrzucone ze względu na błędy formalne.
DTŚ Wschód to planowana inwestycja przedłużająca istniejącą Drogową Trasę Średnicową z Gliwic do Katowic w kierunku Mysłowic oraz Jaworzna i Sosnowca. Natomiast BeCeTka, czyli Bytomska Centralna Trasa Północ-Południe, miałaby domknąć układ transportowy Bytomia, tworząc m.in. rodzaj zachodniej obwodnicy centrum miasta.
Przedstawiciele koordynującego tą pierwszą inwestycja Jaworzna wyjaśniają, że miasto złożyło wnioski ze świadomością błędów formalnych - wobec braku czasu na dostosowanie się do wymogów. Część z tych wymogów zmieniała się w ostatnich tygodniach przed zamknięciem naboru. Według miasta czasu zabrakło też w długiej perspektywie - na zapewnienie m.in. decyzji środowiskowej.
Podczas poniedziałkowego briefingu marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa poinformował, że w toku trwającej oceny formalnej projektów dotyczących dróg wojewódzkich dwa "duże projekty wypadają z konkursu - nie została złożona odpowiednia dokumentacja". - To dwa bardzo ważne projekty z punktu widzenia interesu woj. śląskiego - bytomska BeCeTka i DTŚ Wschód. Nie przepuszczają tych wniosków tzw. kryteria dopuszczające - wskazał.
Chodzi o wnioski dotyczące pieniędzy, które zostaną rozdysponowane w drugim i planowo ostatnim naborze projektów unijnych związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich. Złożono w nim łącznie 29 wniosków o wartości 3,5 mld zł. Pula środków do podziału to 588 mln zł, a łączna wartość wnioskowanego dofinansowania - 2,9 mld zł.
Pierwszy nabór wniosków trwał od września 2015 r. do stycznia 2016 r. Między dziewięć projektów (spośród dwunastu zgłoszonych) rozdzielono wówczas ponad 880 mln zł. Obecny nabór trwał od 31 października do 29 grudnia br.
Ogłaszając drugi nabór urząd marszałkowski wziął pod uwagę, że lista inwestycji, które mogły stanąć do konkursu, obejmuje ponad 30 pozycji, a łączna wartość wnioskowanego dofinansowania mogłaby sięgnąć 4 mld zł. Wnioskowane wsparcie dla jednego projektu nie mogło przekraczać 25 proc. alokacji konkursu, czyli ok. 147 mln zł.
Jednocześnie 9 grudnia br., odpowiadając na sugestie samorządowców, zarząd województwa dopuścił możliwość "etapowania" projektów. To możliwość takiego ich podziału, aby do konkursu mogły stanąć części większych przedsięwzięć, które wcześniej nie mieściły się we wprowadzonym limicie dofinansowania. Jednocześnie urząd marszałkowski musiał zaktualizować pod tym kątem uzgadniany z Komisją Europejską dokument strategiczny - Plan Rozbudowy Dróg Wojewódzkich.
W efekcie na dwa zadania podzielono kilka projektów, m.in. I etap budowy Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, który zakładał powstanie tej trasy między węzłem Lwowska w Katowicach-Szopienicach a węzłem Jęzor na S1 w Sosnowcu (pierwotnie za 300 mln zł, przy wsparciu 255 mln zł). Podobnie podzielona została budowa Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe (nazywanej BeCeTką; za 297,5 mln zł, przy wsparciu z RPO 252,9 mln zł).
Od 2013 r. przygotowania do budowy dwóch odnóg "średnicówki" na wschód koordynuje na mocy porozumienia Jaworzna, Mysłowic i Sosnowca samorząd pierwszego z tych miast (ostatnio dołączyły jeszcze Katowice).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Czy to jakiś nowy czas w języku polski? 'Obecny nabór trwał od 31 października do 29 grudnia br.' - czas przyszły zaprzeszły?