Zarząd Lotosu nie planuje debiutu giełdowego Lotosu Kolej. Lotos Kolej w 2016 r. przewiózł ok. 12,7 mln ton produktów, co oznacza niewielki wzrost rok do roku. Prezes tej firmy szacuje, że poprawa na rynku przewozów kolejowych możliwa będzie za kilka lat, po zakończeniu prac na liniach kolejowych.
- Zgodnie z nowo przyjętą strategią na lata 2017-2022, spółka Lotos Kolej odgrywa istotną rolę w zwiększaniu konkurencyjności logistyki grupy kapitałowej Lotos. Lotos Kolej przewozi wszystkie produkty wysyłane z lub do gdańskiej rafinerii koleją (m.in. paliwa płynne, asfalty drogowe, oleje bazowe czy półprodukty). Mając to na uwadze, zarząd Grupy Lotos nie planuje debiutu publicznego akcji Lotos Kolej - poinformowało PAP biuro komunikacji Grupy Lotos.
Pomysł wprowadzenia Lotosu Kolej na giełdę wyszedł kilka lat temu od zarządu Lotosu, którym kierował Paweł Olechnowicz. Jeszcze jesienią zeszłego roku ówczesny wiceprezes Lotosu Przemysław Marchlewicz mówił, że debiut Lotosu Kolej na giełdzie jest możliwy. Zapowiadał, że wszystko będzie zależało od strategii rozwoju i planów inwestycyjnych przewozowej spółki.
Prezes Lotosu Kolej, Henryk Gruca, poinformował w wywiadzie dla PAP, że w 2016 roku spółka zanotowała niewielki wzrost przewiezionych towarów w kraju rok do roku, do ok. 12,7 mln ton.
- Podobny poziom przewozów planujemy zrealizować w 2017 roku. Warto podkreślić, że od lat Lotos Kolej systematycznie zwiększa swój udział w przewozach pomimo ogólnego spadku przewozów koleją - powiedział.
Prezes zwraca uwagę, że na spadek ogólnej masy towarowych przewozów kolejowych w Polsce w 2016 r. wpływ miała sytuacja w sektorze górniczym i spadki cen węgla na rynku światowym. Niepokojąca była też sytuacja na światowym rynku stali - nadprodukcja Chin mocno osłabiła europejskie podmioty z tej branży.
- Ale wydaje się, że największy wpływ na wolumen przewozów w kilku ostatnich latach ma proces modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Liczne zamknięcia, wydłużone czasy przewozów powodują, że spora część masy ładunkowej jest kierowana na drogi - ocenia.
Spółka popiera inwestycje prowadzone na kolei.
- Wręcz chcielibyśmy je przyspieszyć (...). Jako użytkownicy najlepiej wiemy, jak bardzo inwestycje w infrastrukturę są niezbędne. (...) musimy przejść przez ten trudny dla przewoźników czas inwestycji infrastrukturalnych i pomimo trudności starać się świadczyć usługi najwyższej jakości, licząc na to, że za 2-3 lata sytuacja się diametralnie polepszy - powiedział prezes Lotosu Kolej.
Dodał, że pierwsze pozytywne efekty modernizacji linii są już odczuwalne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.