Na przełomie stycznia i lutego ma być wydana decyzja środowiskowa ws. budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka od Przybędzy do Milówki w ramach drogi ekspresowej S1 - wynika z informacji biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Decyzja ta jest konieczna do wydania przez wojewodę zezwolenia na realizację tej oczekiwanej w regionie inwestycji drogowej.
We wtorek (17 stycznia) w Węgierskiej Górce z udziałem marszałka Wojciecha Saługi, władz gminy, powiatu żywieckiego oraz przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odbyło się spotkanie ws. budowy tego 8,5-km odcinka. Zgodnie z założeniem, rozmowy miały pomóc w skoordynowaniu prac tych podmiotów przy przygotowaniu dokumentacji.
Powołując się na przekazane przez przedstawicieli GDDKiA informacje, biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego podało, że na przełomie stycznia i lutego ma być wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska aktualna decyzja środowiskowa.
Wówczas - jak podano - GDDKiA będzie mogła złożyć u marszałka wnioski o pozwolenia wodnoprawne, dotyczące wykonania urządzeń wodnych oraz regulacji koryt cieków w ramach tej inwestycji. Po uzyskaniu tych dokumentów inwestor zwróci się do wojewody o wydanie zezwolenia na budowę. Tej "kluczowej decyzji" można się spodziewać prawdopodobnie w II-III kw. br. - podano.
- Deklarujemy, że jak z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przyjdzie decyzja, w ciągu miesiąca postaramy się wydać pozwolenia wodnoprawne, by wszystkie dokumenty trafiając do wojewody nie budziły żadnych kontrowersji. Musimy dochować wszelkiej staranności, żeby były dobrze przygotowane, by ta droga była sprawnie realizowana, a środki, które wreszcie się znalazły na ten cel, mogły być wydane - zapewnił marszałek.
Tzw. obejście Węgierskiej Górki to ok. 8,5-km odcinek od Przybędzy do Milówki w ramach drogi ekspresowej S1. To jeden z kluczowych dla mieszkańców Żywiecczyzny odcinków. Teraz, aby wygodnie przejechać z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu, brakuje właśnie tego liczącego ok. 8,5 km fragmentu drogi. Bez niego po planowanym w tym roku otwarciu na Słowacji autostrady D-3, która w Zwardoniu będzie się łączyła z S1, ruch ciężarówek przebiegnie przez centra Milówki i Węgierskiej Górki.
- To bardzo trudna inwestycja z wieloma tunelami, wiaduktami, ale jestem przekonany, że budowlańcy poradzą sobie z tymi barierami i w ciągu kilku lat, zgodnie z planami obecnymi, ta droga zostanie zrealizowana - dodał marszałek.
Jak przypomniało biuro prasowe, inwestycja realizowana jest z budżetu państwa. Szacunkowy koszt tzw. obejścia Węgierskiej Górki to ok. 1,5 mld zł.
Trasa S1 w woj. śląskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.