Badanie diagnozujące stan płuc, materiały obrazujące szczegóły problemu niskiej emisji i maseczki dla mieszkańców w dniach szczególnie wysokiego stężenia zanieczyszczeń czekają na osoby, które odwiedzą specjalny namiot ustawiony na Rynku w Katowicach.
To element kampanii przeciwko niskiej emisji, której autorami są dostarczające ciepło systemowe spółki Tauron Ciepło i CEZ Chorzów.
Odwiedzający namiot mogą miejscu poddać się badaniu spirometrycznemu, które jest pierwszym krokiem w diagnozowaniu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc - POChP. Schorzenie powodujące nieodwracalne ograniczenie przepływu powietrza przez drogi oddechowe, skraca życie nawet o kilkanaście lat.
- Jako firma odpowiedzialna społecznie wiemy, że same przyjazne środowisku produkty i inwestycje nie wystarczą, by rozwiązać problem. Potrzebna jest także zmiana postaw samych mieszkańców - powiedział prezes Tauron Ciepło Jacek Uhryn.
W dniach, gdy zostaną przekroczone normy emisji zanieczyszczeń, namiot podświetlany będzie na czerwono, a mieszkańcom rozdawane będą certyfikowane maseczki skutecznie zatrzymujące wiele szkodliwych pyłów i gazów. W namiocie każdego dnia przeprowadzane będą także prelekcje nt. sposobów walki z niską emisją, w tym możliwości zmiany sposobu ogrzewania mieszkań.
- Ciepło sieciowe to jeden z najlepszych sposobów wyeliminowania problemu niskiej emisji. Każdy przyłączony do sieci budynek to od jednego do kilku indywidualnych pieców i kominów mniej w naszym bezpośrednim otoczeniu. Natomiast nowoczesne elektrofiltry, jakie stosujemy w naszej elektrociepłowni w Chorzowie powodują, że emisje i wpływ spalania węgla na środowisko naturalne jest minimalny - powiedział prezes CEZ Chorzów Ren, Fijak.
- Dostępne dotacje dla osób, które zdecydują się na zmianę sposobu ogrzewania mogą ułatwić decyzję o przyłączeniu osobom ceniącym sobie nie tylko efekt ekologiczny, ale też codzienny komfort. Natomiast kontrolowanie przez Urząd Regulacji Energetyki cen ciepła powoduje, że jest ono rozwiązaniem bezpiecznym, ale także ekonomicznym - dodał.
Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Tauron Ciepło, nawet 40 proc. osób ogrzewających indywidualnie swoje domy w aglomeracji śląsko-dąbrowskiej, regularnie wykorzystuje w tym celu śmieci. W piecach lądują głównie gazety, ubrania i plastikowe opakowania, ale także stare meble czy opony.
Namiot w centrum Katowic nawiązuje do zrealizowanego w 2012 r. projektu "Niska emisja-Wysokie ryzyko", jednej z pierwszych kampanii informacyjnych zwracających uwagę na to zjawisko. Pod adresem www.NiskaEmisja-WysokieRyzyko.pl dostępne są zaktualizowane informacje dotyczące problemu, rekomendowane są także działania profilaktyczne, które mają zmniejszyć skalę tego szkodliwego zjawiska.
Od kilku tygodni na ulicach Katowic i Chorzowa można spotkać także wielkoformatowe reklamy przestrzegające przed skutkami palenia śmieci. Za 2 tygodnie namiot stanie w Chorzowie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.