Samorząd Rybnika zaciągnie 267 mln zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pieniądze mają trafić na sfinansowanie programu inwestycyjnego miasta, głównie na budowę rybnickiego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna.
Obok Rybnika z kredytów EBI zamierza obecnie skorzystać m.in. kilka innych samorządów regionu.
Jak poinformowała w środę (12 października) Agnieszka Skupień z rybnickiego magistratu, podpisanie umowy finansowej z EBI, która zamknie kilkunastomiesięczną procedurę pozyskiwania kredytu, nastąpi prawdopodobnie pod koniec października br. Rybnik otrzyma 267 mln zł w kilku transzach w latach 2017-2021. Spłata kredytu nastąpi z dochodów własnych budżetu miasta w latach 2021-2046.
Środki z kredytu zapewnią miastu finansowanie przewidzianego na najbliższe lata programu inwestycyjnego. Pokryją m.in. wkład własny do współfinansowanych środkami zewnętrznymi projektów dotyczących: dróg, transportu publicznego, budownictwa mieszkalnego, edukacji, kultury, sportu, środowiska, efektywności energetycznej, rewitalizacji przestrzeni miejskich i zarządzania zasobami miejskimi.
Rybnik przeznaczy środki z EBI głównie na budowę swojego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna. Koszt całego przedsięwzięcia związanego z pierwszym etapem budowy tej trasy oszacowano na 433,7 mln zł. Ok. 83 mln zł z tej kwoty to planowane odszkodowania. Przy wkładzie miasta na poziomie 134 mln zł (w całości z EBI) jego władze uzyskały 290 mln zł dofinansowania z puli środków na drogi wojewódzkie w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
W pierwszym etapie budowy trasy w Rybniku powstać ma liczący ponad 10 km bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej (dalej droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być już jednojezdniowa). Równolegle, ze środków miasta i EBI ma też powstawać tzw. droga śródmiejska - alternatywne połączenie ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.
Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.
Inwestycję na terenie Rybnika planowano już w latach 70. ub. wieku. Proces projektowania rozpoczął się w 2011 r. W ub. roku miasto podzieliło budowę trasy na dwa etapy i stworzyło montaż finansowy w oparciu o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i wsparcie unijne.
O zaciągnięciu długoterminowego kredytu z EBI rada miasta Rybnika zdecydowała na wniosek prezydenta Rybnika Piotra Kuczery we wrześniu br.
Według informacji rybnickiego magistratu kredyt dla Rybnika jest częścią programu ramowego EBI dla miast tamtejszej aglomeracji. Uczestniczą w nim także Katowice, Gliwice, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Sosnowiec, Tychy, Bytom i Ruda Śląska. Kredyty z EBI mają wspierać rozwój miast, przyczyniając się do podtrzymania w nich wzrostu gospodarczego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.