W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach zakończyła się pierwsza faza przebudowy starej, zamkniętej w maju 2015 r. drogi startowej w drogę kołowania samolotów. Realizacja całej, wartej 40,6 mln zł brutto, inwestycji potrwa do stycznia 2018 r.
Jak podała w poniedziałek (12 września) realizująca przedsięwzięcie firma Skanska, wzmocniono już starą nawierzchnię na trzech czwartych zamkniętej drogi startowej, kładąc tam nowe warstwy mineralno-bitumiczne. Łącznie do modernizacji wykorzystano ok. 100 tys. ton mieszanek asfaltowych. Droga kołowania została oznakowana, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne.
Aby można było realizować prace na ostatnim fragmencie starej drogi startowej, czasowo zamknięte będą dwie drogi kołowania samolotów; w tym czasie maszyny będą korzystać z pięciu pozostałych. Przewoźnicy zostali już o tym fakcie poinformowani; ponadto każdy samolot po zakończeniu lądowania będzie prowadzony z drogi startowej na stanowisko postojowe przez specjalny samochód.
W drugim etapie inwestycji nastąpi modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów drugiej kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. Dodatkowe oświetlenie tego typu zyska także część stanowisk postojowych.
Menedżer projektu, Michał Łukaszkiewicz z firmy Skanska, podkreślił, że prace muszą być prowadzone tak, by nie powodować zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu Katowice Airport.
- Wyzwaniem dla nas była praca w obrębie czynnych płaszczyzn operacyjnych lotniska, gdyż nasz plac budowy znajdował się w ścisłym centrum portu, pomiędzy czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów oraz nową drogą startową - wyjaśnił.
Prace na lotnisku były prowadzone przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywało się pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót. Przed rozpoczęciem prac wykonano inwentaryzację przy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego. To umożliwiło dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska, co było istotne dla technologii, ale także ze względu na usytuowanie prac w sąsiedztwie czynnych płaszczyzn ruchu lotniczego. Inżynierowie wskazują, iż zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D przyspiesza pracę oraz poprawia jakość wykonywanych robót.
Skanska, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, prowadzi też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 913 na odcinku od lotniskowego węzła drogi S1 do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w Pyrzowicach - to główny dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice, z którego korzysta zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Nowa droga będzie gotowa w listopadzie tego roku, a koszt modernizacji to ponad 9,3 mln zł brutto. Wykonano już połowę ronda na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 913 z ul. Piłsudskiego, po którym poruszają się kierowcy jadący w stronę lotniska lub z niego wracający. Obecnie trwa wykonywanie konstrukcji lewej jezdni oraz przepustu pod drogą wojewódzką.
- Przed nami kolejny, ostatni etap prac - przebudowa skrzyżowania DW 913 z ul. Transportową po zakończeniu i udrożnieniu przebudowy skrzyżowania z ul. Równoległą. Po 20 września zmienimy tymczasową organizację ruchu - zamkniemy ul. Transportową, a ruch zostanie poprowadzony przez ul. Równoległą. Już teraz apelujemy o ostrożność w tym rejonie i o stosowanie się do aktualnie obowiązującej organizacji ruchu - poinformował kierownik robót Mariusz Luks z Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Katowicach.
Katowice Airport to największy regionalny port lotniczy w Polsce w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo. Z Pyrzowic obsługiwanych jest ponad sto tras regularnych i czarterowych. Od początku roku do końca sierpnia pyrzowickie lotnisko obsłużyło niespełna 2 mln 209 tys. podróżnych, czyli o 88,4 tys. osób (4,1 proc.) więcej niż w okresie od stycznia do końca sierpnia zeszłego roku. Wyniki ośmiu miesięcy potwierdziły wcześniejsze prognozy, zgodnie z którymi Katowice Airport może w tym roku pobić zeszłoroczny rekord liczby obsłużonych pasażerów, wynoszący 3,06 mln osób. Władze lotniska szacują, że w całym 2016 r. z siatki połączeń portu skorzysta ok. 3,3 mln osób. Sierpień, kiedy lotnisko obsłużyło ponad 441 tys. pasażerów, był pod tym względem rekordowy w historii portu.
W przyszłorocznym sezonie siatka połączeń z Pyrzowic powiększy się; w ubiegłym tygodniu linia Wizz Air ogłosiła uruchomienie od marca 2017 r. czterech nowych połączeń: do Lizbony (od 26 marca w środy i niedziele), Katanii (od 28 marca we wtorki i soboty, a od 19 czerwca do 15 września w poniedziałki i piątki), na Maltę (od 27 marca w poniedziałki i piątki) oraz do Reykjaviku (od 27 marca w poniedziałki i piątki). Wiosną baza Wizz Air w Pyrzowicach powiększy się z pięciu do sześciu maszyn.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.