Wakacje dobiegły końca. Oznacza to, że do końca kalendarzowego lata pozostało mniej niż miesiąc. Co dzieje się na rynku węgla opałowego? Czy dużo klientów już teraz zaopatruje się na zimę?
Z opublikowanego w pierwszej połowie sierpnia na łamach portalu górniczego nettg.pl raportu wynikało, że lato to czas, kiedy chętnie kupujemy węgiel. Raport został przygotowany przez serwis oferteo.pl i dotyczył zachowań klientów poszukujących ofert sprzedaży węgla w internecie. Z analizy danych, obejmujących okres od 1 stycznia 2015 r. do 30 czerwca 2016 r. wynika, że rekordowa liczba zamówień padła w lipcu i sierpniu 2015 r. - odpowiednio 12 i 11 proc. Niewiele mniej zapytań użytkownicy portalu zgłosili we wrześniu - 10,5 proc. Najmniej zapytań pochodziło z wczesnych miesięcy wiosennych - marca i kwietnia.
- Dane pokazują, że konsumenci mają świadomość, kiedy najbardziej opłaca się kupować materiały opałowe - komentuje Karol Grygiel, członek zarządu oferteo.pl. Z analizy wynikło też, że najpopularniejszym materiałem opałowym jest ekogroszek. Chęć jego zakupu w omawianym okresie zadeklarowało 41 proc. użytkowników serwisu.
Autorzy raportu komentują: "Nic dziwnego, że ekogroszek cieszy się popularnością. Jest wygodniejszy od węgla kamiennego, a zarazem niewiele od niego droższy. Jest workowany, dzięki czemu łatwo go składować. Ekogroszek zawiera niewielkie ilości siarki, a po spaleniu pozostawia mniej popiołu. Co więcej, spełnia europejskie normy paliwa ekologicznego".
W składach inaczej niż w sieci
Okazuje się jednak, że wnioski z raportu oferteo niekoniecznie mają swoje odbicie w świecie realnym i klienci tradycyjni kierują się innymi przesłankami niż ci, którzy ofert szukają w internecie.
- Analiza przytoczonego raportu oraz rzeczywistych danych handlowo-rynkowych wskazuje na pewne rozbieżności - stwierdza Jarosław Kwieciński, dyrektor Zespołu Biura Zarządu Katowickiego Holdingu Węglowego.
Okazuje się bowiem, że zarówno wg aktualnych, jak i historycznych danych KHW ilościowy udział węgli grubych stanowi ponad 70 proc. sprzedaży węgli opałowych.
- Sprzedaż węgli opałowych cechuje naturalna sezonowość i mają na nią oczywiście wpływ warunki klimatyczne. Generalnie minimum zapotrzebowania u bezpośrednich odbiorców można zaobserwować już od miesiąca stycznia - jest to efekt ciepłych zim na przestrzeni ostatnich trzech lat, a maksimum zapotrzebowania przypada na okres od końca sierpnia do listopada - tłumaczy Kwieciński.
KHW w porozumieniu z Autoryzowanymi Sprzedawcami Węgla uwzględnia te trendy, a - jak dodaje dyrektor Kwieciński - w celu zapewnienia rytmiczności produkcji i dostaw, stosowana jest odpowiednia polityka cenowa oraz promocje, które są korzystne dla klientów decydujących się na zakupy w okresie wiosenno-letnim.
Skąd różnica?
- Podsumowując wyniki raportu można wysnuć tezę, że choć badanie przeprowadzono na dość reprezentatywnej liczbie respondentów, to - jak zaznaczają sami autorzy - próba dotyczyła osób dokonujących zakupu opału przez internet, poprzez portal oferteo.pl. Zapewne jest to grupa osób o wysokiej świadomości ekologicznej i technologicznej, co może mieć wpływ na wynik ankiety i jej pewne zniekształcenie (np. w ocenie rodzajów najchętniej kupowanych paliw) w stosunku do ogółu klientów - zauważa Jarosław Kwieciński. Mając jednak na uwadze coraz większą grupę osób dokonujących zakupu węgla opałowego przez internet, Katowicki Holding Węglowy, podobnie jak Polska Grupa Górnicza, uruchomił sklep internetowy, gdzie odbiorcy indywidualni będą mogli zaopatrzyć się w wysokojakościowy opał.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.