Szyb Zygmunt, w którym w środę (27 lipca) doszło do wybuchu metanu to szyb wentylacyjno-materiałowy. Umożliwia transportowanie w całości ciężkich, wielkogabarytowych elementów maszyn do zbrojenia nowo uruchamianych ścian. Jest także przystosowany do jazdy ludzi.
Do jego drążenia - w ramach rozwojowych inwestycji kopalni - przystąpiono przed 24 laty. Do roku 1990 r. uzbrojona rura szybowa została zgłębiona do 621 m. Na powierzchni wzniesiono budynek maszyny wyciągowej i zainstalowano samą maszynę. W rok później uruchomione zostały wentylatory głównego przewietrzania kopalni, zaś w 1992 r. stanęła wieża szybowa. Wraz z rozwojem kopalni pojawiła się potrzeba, by Zygmunt, obok funkcji wentylacyjnej, pełnił również zjazdowo-materiałową. Chodziło zwłaszcza o przejęcie z głównych szybów kopalni transportu w całości wielkogabarytowych elementów o masie do 15 ton.
Rozstrzygnięty w 2004 r. przetarg wyłonił wykonawcę dalszych robót, tj. konsorcjum dwóch firm - świętochłowickiego Prinżbudu-5 oraz bytomskiego Przedsiębiorstwa Budowy Szybów SA. Umowa zakładała trzyletni okres realizacji inwestycji. Wytwórcą mechanicznego fragmentu maszyny wyciągowej były ZUT ZGODA, zaś jej części elektrycznej - DOLMEL i ELCAM.
Trzyletni etap modernizacji Zygmunta obejmował zarówno roboty na powierzchni, w samej rurze szybowej, jak i na dole kopalni. Na powierzchni m.in. został wzniesiony budynek nadszybia wraz z instalacjami i urządzeniami przyszybowymi. Zmodernizowano także maszynę wyciągową oraz zabudowano, zasilającą ją, rozdzielnię 20 kV RMW-Z.
Maszyna otrzymała nowy napęd wraz ze sterowaniem. Nowe są także układy sygnalizacji alarmowej, rewizji szybu i blokowania maszyny wyciągowej. Zygmunt otrzymał odpowiednie do nowych funkcji klatki szybowe i pomosty do kontroli lin. Zabudowano stanowisko odwadniania rząpia i zmodernizowano system jego wentylacji.
Na dole kopalni modernizacja Zygmunta łączyła się m.in. z wykonaniem urządzeń przyszybowych na poziomie 411 m, przebudową 530 m wyrobisk górniczych oraz wykonaniem 6 rozgałęzień i 5 skrzyżowań. W grudniu 2007 r. szyb został oddany do eksploatacji. Inwestycja kosztowała 55 mln złotych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.