Nowy przebieg dróg ekspresowych na południu woj. śląskiego zacznie obowiązywać od 4 sierpnia br. Trasa S1 będzie przebiegała w osi północ-południe od Bielska-Białej do granicy w Zwardoniu, a droga S52 - od Bielska-Białej do granicy w Cieszynie.
Jak poinformował katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w najbliższych tygodniach w kilku miejscach przy drogach ekspresowych w tym rejonie pojawią się dodatkowe tablice informujące kierowców o zbliżających się zmianach w oznakowaniu kierunkowym.
Opatrzone znakiem ostrzegawczym A 30 "inne niebezpieczeństwo" tablice o treści: Zmiana nr drogi z "..." na "..." od 04.08.2016 r., pojawią się w rejonie przejścia granicznego w Cieszynie, przejścia granicznego w Zwardoniu oraz w rejonie węzła Bielsko-Biała Komorowice, czyli skrzyżowania obecnych dróg nr 1, S1 i S69 w północnej części Bielska-Białej.
Zmianę przebiegu dróg ekspresowych, a tym samym zmianę oznakowania kierunkowego, wprowadziło rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych z 19 maja br. - ogłoszone w Dzienniku Ustaw RP 4 czerwca 2016 r.
Zgodnie z rozporządzeniem obecna droga ekspresowa S1 na odcinku Bielsko-Biała Komorowice - Cieszyn (granica państwa z Republiką Czeską) będzie nosiła numer S52. Istniejąca droga ekspresowa S69 na odcinku Bielsko-Biała Komorowice - Zwardoń będzie miała numer S1. Z kolei istniejący odcinek drogi powiatowej (oznakowany jako 69) na odcinku Przybędza-Milówka będzie miał numer 1.
W zmienionym rozporządzeniu przewidziano ponadto uzupełnienie sieci dróg szybkiego ruchu - m.in. poprzez wpisanie do wykazu nowej drogi ekspresowej S52 na odcinku: granica państwa w Cieszynie - Bielsko-Biała - S7 w Głogoczowie. Obecnie ekspresowa droga w tej relacji istnieje (dotąd jako S1) na odcinku Cieszyn - Bielsko-Biała.
Zgodnie z przyjętym przez poprzedni rząd Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25), w latach 2018-2021 miałoby powstać liczące 8,5 km tzw. obejście Węgierskiej Górki, czyli brakujący odcinek trasy S69 (po zmianach S1) z Bielska-Białej do granicy w Zwardoniu (przewidziano tam m.in. dwa dwukomorowe tunele).
W 2013 r. na wniosek GDDKiA wojewoda śląski zawiesił postępowanie ws. zezwolenia na realizację tej inwestycji drogowej; w ub. roku projekt budowlany miał być aktualizowany pod kątem nowego stanu prawnego w zakresie hałasu, zanieczyszczenia powietrza oraz gospodarki odpadami.
Z kolei w ostatnich dniach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję środowiskową dla planowanego odcinka trasy S1 między Mysłowicami, a Bielskiem-Białą (do węzła Suchy Potok, gdzie docelowo po zmianach oznaczeń i budowie odcinka S52 Bielsko-Biała - Głogoczów przetną się trasy S1 i S52).
Na razie nie wiadomo, czy i kiedy decyzja środowiskowa dla S1 z Mysłowic do Bielska-Białej uprawomocni się; wpłynęło już co najmniej jedno odwołanie. W Programie Budowy Dróg Krajowych budowę tego liczącego ok. 40 km odcinka S1 również przewidziano na lata 2018-2021.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.